naar top

Opleiding Do's-en-don'ts voor een goed intranet

Algemeen

Wat werkt wel en niet online?

Het intranet is een onmisbaar instrument voor interne communicatie, informatie-uitwisseling en kennismanagement. Organisaties plaatsen er onder andere nieuwsbrieven, werkprocessen en notulen op. Toch wordt het intranet nog lang niet altijd optimaal gebruikt.

Een goed en interactief intranet opzetten en onderhouden is een hele uitdaging. Hoe pak je dat het beste aan? Hoe ga je na wat je gebruikers willen? Welke factoren zorgen ervoor dat een intranet efficiënt en bruikbaar is?

Lesgever is Karl Gilis van AG Consult. Met een berg vakkennis, een stevige portie humor en al evenveel doortastendheid schuift hij de trends opzij en bekijkt hij een intranet vanuit het standpunt van de gebruiker. Karl staat als enige Belg in de lijst van meest invloedrijke Conversie Optimalisatie Experts ter wereld en dat op de 3de plaats. Als specialist in usability en conversie optimalisatie wordt hij vaak gevraagd om zijn kennis te delen op internationale conferenties, zoals de Conversion Conference in Londen en Berlijn.

Deze opleiding geeft je de kennis die je nodig hebt om een actieve rol te spelen in het uitwerken van een goed, gebruiksgericht intranet. Iedereen die iets met het opzetten en onderhouden van een intranet te maken heeft, is welkom. De opleiding is niet technisch gericht, voorkennis is niet vereist.

Informatie

Datum
19.10.2017
Uur
9:30 - 16:30
Adres
Syntra Campus Antwerpen
(naast station Antwerpen-Berchem)
Borsbeeksebrug 32
2600 Berchem
Ik schrijf me in

Programma

Basisstappen voor een goed intranet
  • Stap 1: Gebruikersonderzoek
    • Wat willen de medewerkers?
    • Wat vinden ze (niet) goed?
    • Hoe kan het intranet hen echt helpen?
  • Stap 2: Informatiearchitectuur
    • Hoe ziet een gebruikersgerichte navigatie en structuur eruit?
  • Stap 3: Aanmaak mock-up
    • Waar komt welke informatie?
    • Hoe ziet de basislay-out van de pagina’s eruit?
  • Stap 4: Invulling en beheer
    • Hoe een intranet beheren?
    • Hoe teksten aanpassen voor dit medium?
Mogelijkheden van een intranet
  • 'Statische' informatie interessant voorstellen
  • Toepassingen zoals personeelsdirectory en verlofaanvragen handig maken
  • Basisprincipes self-service omgeving, documentbeheer en online project management
  • Bruikbaarheid van onder andere blogs, feedbacksystemen, wiki's
  • Het belang van een goed 'personeelshoekje'
  • Tientallen screenshots van best practices 

Deelnameprijs

  • 185 euro voor leden van Kortom (btw inclusief)
  • 245 euro voor niet-leden (btw inclusief)
  • Syllabus, koffiepauzes en broodjesmaaltijd zijn inbegrepen.

Inschrijven

Wegbeschrijving

Syntra Campus Antwerpen (Berchem) ligt

  • vlak naast de Antwerpse ring, op de site Post X. Makkelijk bereikbaar via de afritten Berchem en Borgerhout. 
  • aan het tramknooppunt & tegenover het treinstation Antwerpen-Berchem. Kies je bus- of tramverbinding. Zie sites van De Lijnen NMBS voor uurregelingen.

Parkeergelegenheid

Kom je met de wagen, dan zijn er rondom de campus volgende parkeergelegenheden:

  • gratis parkeren kan aan Berchem station, op de Borsbeeksebrug en Posthofbrug, telkens aan de kant aan de overzijde van de ring. Er is in de onmiddellijke nabijheid van de nieuwe campus dus geen gratis parkeergelegenheid.
  • parkeertarieven in Berchem
    Berchem ligt in de lichtgroene zone: betalend tussen 9u en 22u, max 10u, 0,70 euro + 1,10 euro per uur.
  • In Q-park Berchem kan je parkeren aan het tarief van 2 euro per uur.Meer info op de Q-park website.
Toon in Google Maps
  • berchem

Informatie

Stel jouw vragen aan Annebeth Boudry – stafmedewerker van Kortom – via annebeth@kortom.be of 050 31 14 31.  

Organisatie

Kortom vzw

  • Kortom