naar top

Studiedag Zeg 't beeldig - over visuele communicatie - Gent - VOLZET

Algemeen

Wij, communicatiemensen, zijn jongleurs met woorden. We besteden ontzettend veel aandacht aan duidelijke teksten die ons publiek vastgrijpen. Maar alle mooie woorden ten spijt: lezers beginnen niet aan je tekst als sterke visuals en lay-out hun aandacht niet prikkelen. Tekst wordt bekeken, beelden worden gelezen.

Hoe verdien ik de aandacht van de lezer? Hoe verpak ik mijn verhaal beter? Hoe zet ik mijn organisatie in de kijker? Op deze vragen geeft de studiedag een antwoord. 

Kortom roept donderdag 24 maart uit tot de studiedag voor visuele communicatie. Die donderdag in Gent traint jouw oog en leert je met beelden spreken. We nodigen je uit om te kijken naar, na te denken over en creatief om te springen met visuele communicatie.

De studiedag bestaat uit twee delen. Christoph Ruys, visual consultant, neemt je in tien stappen mee naar een betere visuele identiteit. In het tweede deel kies je drie keer uit een waaier aan boeiende break-outs: van online video tot goede verhalen van beeldpraktijk, van infomagazines tot digital storytelling voor jongeren. Stel een programma samen, volledig naar jouw zin en interesses.

Informatie

Datum
24.03.2016
Uur
Adres
Virginie Lovelinggebouw - VAC Gent
Vlakbij station Gent-Sint-Pieters
Koningin Maria Hendrikaplein 70
9000 Gent

Programma

 

09.30 u.

Onthaal

10.00 u.

Welkom!

10.15 u.

In 10 stappen naar een visuele identiteit – Christoph Ruys

De beelden die jouw organisatie verspreidt, vertellen een verhaal en geven profiel aan je organisatie. Maar hoe blink je uit in beeld? Wat is de trukendoos van een sterke merkidentiteit?

Christoph Ruys, visual consultant bij Icons and Kings, legt uit hoe je de visuele kaart trekt. In 10 stappen geeft hij jou een kader om mee aan de slag te gaan. Dit stappenplan met tips, tricks, valkuilen en goede voorbeelden kan je achteraf nalezen in zijn nieuwste boek ‘Een visuele identiteit (in 10 stappen)’ dat je ook mee naar huis krijgt.

11.15 u.

Keuzeronde 1. Keuze tussen 3 workshops

 

1. Hoe kies ik een straf beeld? - Luc Van De Steene 

Wat is een sterke foto? Een exacte wetenschap is het niet, maar er zijn wel een aantal criteria waarmee je rekening kan houden als je een beeld kiest. En waar vind je zulk goed beeldmateriaal?

Hoe leer je anders naar foto’s kijken? Hoe herken je een sterk beeld? Fotoselectie is geen exacte wetenschap, al zijn er wel enkele vaste criteria waarmee je best rekening houdt. Waar vind je goede foto’s, al dan niet gratis of tegen een betaalbare prijs? En wat doe je ermee na publicatie?

We kijken in deze sessie door de lens van expert Luc Van De Steene (ex-redacteur en chef fotoredactie van De Morgen). Hij geeft je bergen tips om je oog te trainen. Zo weet je voortaan de juiste beelden te vinden voor je verschillende communicatiekanalen. 

 

2. Droge data in een visueel jasje – Andries De Reyghere 

Een jaarverslag, de begroting, de inhoud van een pmd-zak, gedragsregels voor het jeugdcentrum: deze informatie kan je in een droog document gieten. Of je kan deze info helder presenteren in een (interactieve) visual.

Hoe je daaraan begint, legt Andries De Reyghere van Bits of Love uit. Zijn team werkt onder meer voor VRT, De Standaard, UZ Brussel en Visit Oostende. Andries legt uit aan de hand van voorbeelden waarom het de moeite waard is te investeren in datavisualisatie. In enkele stappen zet hij je op weg en je wandelt buiten met een pakje tips en ideeën.

 

3. Online Video – Luc Verbeeck 

Elke minuut wordt ruim 100 uur video naar YouTube geüpload, vloggers veroveren het internet en bij het jonge publiek zijn filmpjes ontzettend populair. Online video is een medium waard om in te investeren.

Hoe kan je met weinig tijd en beperkte middelen een aantrekkelijke video maken? Luc Verbeeck (runt het videohuis Tropical) zet je in deze sessie op weg om te scoren met online filmpjes.

12.15 u.

Lunch

13.15 u.

Keuzeronde 2. Keuze tussen 3 workshops 

 

4. Hoe zit het met portret- en auteursrecht? - Luc Van De Steene

Recht op afbeelding en auteursrecht: er is al veel inkt over gevloeid. Wat mag wel en wat mag niet? Waarmee moet je rekening houden als je beelden in print of online gebruikt of in opdracht laat maken? Wat met beeldmateriaal op sociale media?

Luc Van De Steene (trainer, schrijver en ex-redacteur en chef fotoredactie van De Morgen) bespreekt aan de hand van enkele actuele voorbeelden duidelijk de principes die van tel zijn in het portret- en auteursrecht. Zo ga je na een uurtje buiten met de belangrijkste do’s en dont’s.

 

5. Digitaal storytellen voor jongeren – Sven De Coninck

Jong volk groeit op in een beeldcultuur. Om dit publiek te prikkelen, moet je zelf de knepen van het vak, visuele storytelling, onder de knie hebben. Wat slaat aan bij mensen van 15 tot 35? Wat blijft plakken? Hoe ontwikkel je een beeldtaal op maat van deze doelgroep?

Het REC (Radiocentrum) is gepassioneerd en kwalitatief bezig met media. In deze workshop geven ze je letterlijk en figuurlijk inzicht in jongerencommunicatie en digitale storytelling.

 

6. Veel beeld met weinig geld – Praktijkverhalen van Beerse en Beernem

Mooie bladen, sterke visuals of straffe video’s (laten) maken kost handenvol geld. Het budget is helaas niet altijd voor handen. Hoe je toch succes boekt met beeld, tonen deze twee voorbeelden. Kleine verhalen met een hoog creativiteitsgehalte die véél doen met weinig poen, die geven we graag een podium.

Gemeente Beerse ging aan de slag met video en lego om een interne communicatiecampagne op touw te zetten. Beernem maakte van de hashtag #igbeernem een waar begrip. Resultaat? De gemeente heeft toegang tot een pak foto’s voor in haar communicatiekanalen en doet daar crossmediaal mooie dingen mee.

14.30 u.

Keuzeronde 3. Keuze tussen 3 workshops.

 

7. Een beeldig blad – Marlies Nachtergaele en Bart De Vliegher

Sprekende foto’s, straffe illustraties en plezante cartoons nodigen de lezer uit om jouw magazines vast te nemen, te doorbladeren en te lezen. Hoe houd je het boeiend? Hoe trek je de aandacht van het publiek? Hoe laat je tekst, fotografie en illustratie goed samengaan?

De creatieve geesten van Stapel, Marlies Nachtergaele en Bart De Vliegher tonen hoe je de grenzen van jouw informatiemagazine of brochure verlegt én durft kiezen voor een beeldig blad.

 

8. Hoe ‘beeldgeletterd’ zijn we? – Evy Raes

In vele mediakanalen spreken we niet meer met tekst, maar met foto’s of video’s. Denk maar aan Snapchat, Pinterest, Instagram, Vine of YouTube. Die beeldenstroom waarmee we dagelijks worden geconfronteerd, doet deze vragen stellen: begrijpt iedereen beelden? Worden ze juist geïnterpreteerd?

In deze sessie staan we stil bij beeldgeletterdheid. Dit is het vermogen om beeldkenmerken te herkennen én anderzijds de gedachtengang en bedoeling van de makers te doorgronden. Evy Raes (fotografe) legt uit hoe je bewust omgaat met beeldtaal, zodat je voortaan beelden kiest die juist worden gelezen door elke doelgroep.

 

9. De visuele identiteit van stad Gent – Aline Tyvaert en Maarten Boes

Gent is een sterk merk, dat staat buiten kijf. De stad zet zich op verschillende terreinen in om zich te blijven positioneren, huisstijl is er een van. Als een organisatie volop in ontwikkeling, blijft het een uitdaging om te sleutelen aan merkenbeleid en huisstijl.

Leer van het verhaal van Gent. Je maakt kennis met Aline Tyvaert (coördinator stadsmarketing en campagnes) en Maarten Boes (creative director) van stad Gent. Zij staan stil bij het waarom en hoe van de visuele identiteit van de stad en larderen hun aanpak met verschillende visuele voorbeelden.

15.30 u.

Einde