naar top

Dag van de Digitale Communicatie - Antwerpen

Algemeen

Online campagnes, interactieve websites of gebruiksvriendelijke apps. Digitaal communiceren is voor een overheid vanzelfsprekend geworden. Naast een website zijn ook sociale netwerken helemaal ingeburgerd in de communicatiemix. Maar daar het houdt niet op. Webdesign wint aan belang, tablets en smartphones zijn overal aanwezig en mobiele communicatie biedt steeds meer mogelijkheden. Hoe kan digitale communicatie nog beter bijdragen tot de doelstellingen van een overheid?

Kortom en V-ICT-OR nodigen je uit voor de Dag van de Digitale Communicatie op donderdag 18 september, dit jaar in Antwerpen. Je krijgt een update over het gebruik van digitale communicatie door overheden en je hoort meer over interessante ontwikkelingen. Je krijgt ook praktische tips van collega?s om als overheid nog beter in te spelen op de nieuwe mogelijkheden van online communicatie.

Naast de plenaire lezingen van Tom De Ruyck  en Karl Gilis kies je uit acht workshops. Er is onder meer aandacht voor een contentmodel met Facebook, webdesign en informatieveiligheid. Zowel collega?s van lokale als bovenlokale overheden vinden inspiratie in het programma. De studiedag is het moment bij uitstek om ervaringen en kennis uit te wisselen met webmasters, ICT-verantwoordelijken en communicatieambtenaren. Graag tot dan.

Informatie

Datum
18.09.2014
Uur
10 - 15:45
Adres
Universiteit Antwerpen, gebouw R, Lange Winkelstraat

Programma

9.30 u.

Onthaal

10.00 u.

Verwelkoming. Korte voorstelling van de 5 laureaten voor de Prijs voor Digitale Communicatie.

10.30 u.

Online dialoog - Tom De Ruyck

Burgerparticipatie. Dialoog met de burger. Het zijn begrippen die vandaag de dag veelvuldig worden gebruikt. Waar komt deze trend vandaan en hoe kan je er als overheid op inspelen?

Tom De Ruyck (Managing Partner bij InSites Consulting) is expert op het vlak van ?co-creatie?. Hij toont hoe online en sociale tools je helpen om een dialoog met jouw doelgroepen op te zetten, zowel naar burgers als de medewerkers in de eigen organisatie.

11.30 u.

Keuzeronde 1. Keuze tussen vier workshops

 

1.       10 dingen die je kunt leren van de stad Oostende

In de voorbije jaren investeerde Oostende stapsgewijs in haar online communicatie. Met vallen en opstaan werd een digitale strategie uitgebouwd met gebruiksvriendelijke websites, handige functies en de toepassingen met een meerwaarde.

Wat leren we daaruit vandaag? Jan Dewulf (stad Oostende) drijft digitaal Oostende vooruit. Hij trekt uit die jarenlange ervaringen tien belangrijke lessen, toepasbaar voor elke collega met online ambities.

 

2.      Twitter @NMBS

Op 24 oktober 2013 om 06:00 stuurde CEO Marc Descheemaecker een eerste tweet met de Twitter-account van de NMBS. Meer dan 15.000 volgers blijven nu op de hoogte van de NMBS-actualiteit en stellen vragen over het treinverkeer aan een team van community managers die luisteren, antwoorden en informeren.

Jean-Marie Hoffelinck en Kim Castro (community managers NMBS) vertellen alles over de voorbereiding van deze Twitter-account en de aanpak van online conversaties. Ze evalueren de resultaten en maken de balans op na bijna één jaar Twitter.

 

3.      Informatieveiligheid : omdat het moet

Wie persoonsgebonden informatie verwerkt moet zich ook schikken naar de regelgeving. Wat wil dat eigenlijk zeggen? Ivo Depoorter (diensthoofd ICT vzw Onze Kinderen) licht de basisbegrippen rond informatieveiligheid toe en legt op een bevattelijk manier uit wat de wetgever verlangt. Hij duidt aan wat de rol van een communicatieambtenaar hierin kan zijn.

 

4.      Digitale communicatie in de praktijk

Tijdens deze studiedag reiken we opnieuw een Prijs voor Digitale Communicatie uit. We stellen je in deze workshop 2 van de vijf genomineerde projecten voor nl.

  • De Talentontwikkelaar – Vlaamse overheid Departement Werk en Sociale Economie
  • Een nieuw infoblad met extra digitaal laagje - Gemeente De Panne

Lees hier meer over deze projecten.

12.30 u.

Broodjeslunch

13.30 u.

Uitreiking Prijs voor Digitale Communicatie

13.45 u.

Wat werkt wel en niet online? – Karl Gilis

Online communicatie begint en eindigt met jouw website. Breng die fundamenten in orde voor je verder gaat. Een goede website is gebruiksvriendelijk, toegankelijk en focust op de toptaken. Leg eerst de nadruk op het aantrekken van en converseren met bezoekers.

Karl Gilis (AGConsult) schuift de trends opzij en bekijkt overheidswebsites vanuit het standpunt van de gebruiker. Hij wijst op de belang van mobiele communicatie en vertelt wanneer de integratie van sociale media in jouw website een échte meerwaarde biedt.

14.45 u.

Keuzeronde 2. Keuze tussen vier workshops

 

5.      Een contentmodel voor Facebook

Meer dan 5 miljoen Belgen gebruiken Facebook. Communiceren via Facebook en andere sociale media wordt dus steeds belangrijker in de communicatiemix van overheden. Maar met zoveel profielen, pagina?s en groepen die om aandacht schreeuwen wordt het steeds moeilijker om gehoord te worden door je publiek.

Met een contentmodel kan je efficiënt je bereik én interactie verhogen en wordt Facebook een wezenlijk onderdeel van jouw communicatiestrategie. Aan de hand van praktijkvoorbeelden zet Tim Guily (CultuurNet Vlaanderen & provincie Vlaams-Brabant) je op weg naar je eigen contentmodel en –kalender en toont hij hoe Facebook een échte meerwaarde creëert voor jouw organisatie.

 

6.      Met oog voor webdesign

Een eerste indruk maak je maar één keer, ook online. Een website werkt niet enkel feilloos maar ziet er ook mooi en overzichtelijk uit. Vermijd teveel beweging. Werk met contrasten. Je verleidt de gebruiker met vorm, kleur en typografie.

Tim Vernieuwe (LCP) wijst op het belangrijk evenwicht  tussen webdevelopment en -design, het resultaat van een intens samenspel tussen opdrachtgever en uitvoerder. Hij geeft tips die jouw (mobiele) website nog aantrekkelijker en gebruiksvriendelijker maken.

 

7.       Slimme gemeentes zijn digitaal

Open overheidsdata leveren burgers een betere dienstverlening op. Toch is het niet altijd eenvoudig voor burgers en applicatieontwikkelaars om die innovatieve en mobiele applicaties te maken die ze willen.

Geert Mareels (Corve) stelt de mogelijkheden voor van ?Citadel on the Move?. Dit platform helpt lokale overheden om hun gegevens bruikbaar te maken voor nieuwe mobiele toepassingen. Het platform ondersteunt op zijn beurt de app-ontwikkelaars om gemakkelijk slimme diensten voor lokale overheden te creëren.

 

8.      Digitale communicatie in de praktijk

Tijdens deze studiedag reiken we opnieuw een Prijs voor Digitale Communicatie uit. We stellen je in deze workshop 3 van de vijf genomineerde projecten voor nl.

  • A-stad - Stad Antwerpen
  • De kust, zichtbare toegankelijkheid – Westkans
  • #Genk2014 - Stad Genk

Lees hier meer over deze projecten.

16 u.

Receptie (tot 17 u.)