Wat?
We communiceren steeds meer digitaal maar toch blijft print erg belangrijk. Zo blijven organisaties investeren in informatiemagazines: minder maar betere magazines en met een uitmuntende kwaliteit van druk en papier. De zender staat niet meer centraal maar wel de herkenbare verhalen van mensen die de waarden van de organisatie tastbaar maken.
Het klassieke informatieblad met losse nieuwsberichten evolueert naar een aantrekkelijk laid-back magazine met teksten, fotos en illustraties die elkaar versterken en passen in een doordachte cadans van cover tot achterpagina. Een goed magazine leest als een verhaal met een wervende intro, verrassende wendingen en een beklijvend slot.
Bladconcept en -structuur
Hoe maak je een aantrekkelijk en wervend infomagazine? Marlies Nachtergaele (witngrid.com) verzamelde heel wat ervaring als magazinemaker bij Jaja, Stapel en F-Twee. Ze zet de basisprincipes uiteen en illustreert met veel voorbeelden.
Tijdens de voormiddag staat het bladconcept centraal, na de middag leer je een bladconcept te vertalen naar een goed magazine.
Er is onder meer aandacht voor de doelstellingen en criteria van een wervend infoblad, de doelgroepen, het belang van een aantrekkelijke vormgeving en de keuze voor goede fotos. We bespreken ook de workflow en organisatie bij de productie van een informatiemagazine.
Je leert hoe ook jij met weinig middelen jouw informatieblad kan verbeteren zonder dat een lange voorbereiding nodig is.
Offertes maken of het drukproces komen niet aan bod tijdens deze opleiding, het bladconcept en de uitwerking staan centraal.
Voor wie?
-
communicatiemedewerkers en beleidsmakers
-
lokale en bovenlokale overheden en socialprofitorganisaties
Praktisch
09:30 - 16:30 uur
Overwale 3 in Gent (nabij station Gent-Sint-Pieters)
Kortom-lid: 295 euro (vrijgesteld van btw)
Niet-lid: 395 euro (vrijgesteld van btw)