naar top

Basisopleiding communicatie voor socialprofitorganisaties

Wat?

Dé vijfdaagse basisopleiding voor elke startende communicatiemedewerker van een socialprofitorganisatie

Een doordachte aanpak van communicatie wordt voor elke socialprofitorganisatie steeds belangrijker. Communicatie helpt om doelgroepen te bereiken en doelstellingen te realiseren. Bovendien levert communicatie ook een belangrijke bijdrage aan het imago, de erkenning en dus ook de financiering van een organisatie.

Socialprofitorganisaties investeren steeds meer in de professionalisering van hun communicatie, met het nodige personeel en de vereiste middelen. Kortom, Socius, FARO en De Ambrassade organiseren daarom opnieuw een basisopleiding op maat van elke startende communicatieverantwoordelijke of –medewerker van een socialprofitorganisatie.

Tijdens dit vijfdaags vormingsprogramma komen de belangrijkste communicatiethema’s aan bod. Docenten met een ruime ervaring in de praktijk en de academische wereld maken je wegwijs in communicatiebeleid, communicatieplanning, communicatiemiddelen en relevante communicatiethema’s zoals diversiteitscommunicatie, scanbaar schrijven, mediabeleid en socialemediastrategie.

We sluiten de opleiding af met een feedbackmoment waarbij je jouw praktijkcase voorstelt.

Praktisch

donderdag 21 april 2022 - vr 10 juni 2022
09:30 - 16:30 uur
Socius
Sainctelettesquare 19 in Brussel
(Socius is gevestigd in het Kaaitheater)

Volledig traject voor leden en partners van Kortom, Socius, Faro of De Ambrassade: 400 euro (vrijgesteld van btw)

Volledig traject voor niet-leden : 525 euro (vrijgesteld van btw)

Aparte vormingsdag voor leden en partners: 120 euro per dag (vrijgesteld van btw)

Aparte vormingsdag voor niet-leden: 160 euro per dag (vrijgesteld van btw)

Programma

Dag 1: Communicatiebeleid

donderdag 21 april 2022

Hoe kan een socialprofitorganisatie zijn communicatiebeleid beter aanpakken? Eric Goubin (Thomas More hogeschool & Kortom) schetst een denkkader voor communicatiemedewerkers.

Hij onderstreept het belang van een missie/strategie en bespreekt de mogelijkheden om de resultaten van doelstellingen en acties te meten. Nadien gaat hij in op de communicatiemix en de verhouding tussen digitale en papieren communicatiekanalen.

Er is bijzondere aandacht voor de communicatie met vrijwilligers, de rol van interne communicatie in een socialprofitorganisatie met afdelingen en de communicatie naar moeilijk bereikbare doelgroepen.

Tijdens deze opleidingsdag krijg je gouden tips voor jouw communicatiepraktijk.

Eric licht de opdracht toe bij de voorstelling van jouw praktijkcase tijdens de laatste opleidingsdag.

Dag 2: Communicatieplanning

donderdag 28 april 2022

 

Een communicatieplan is een belangrijke basis en een handig werkinstrument voor het communicatiebeleid van elke organisatie.

Eric Goubin (Thomas More hogeschool & Kortom) vertelt hoe je stapsgewijs een communicatieplan opstelt. Hoe peil je naar behoeften van jouw doelgroepen en hoe maak je werk van strategische doelstellingen? Welke communicatiemix zet je in? We luisteren ook naar jouw ervaringen.

Dag 3: Diversiteitscommunicatie
+ Mediabeleid

donderdag 5 mei 2022

Voormiddag: Diversiteitscommunicatie

We leven in een hyperdiverse samenleving. Burgers gericht aanspreken vraagt meer van organisaties dan ooit tevoren. Hoe leggen we de brug naar diverse burgers en gebruikers die (digitaal) allemaal verbonden zijn met elkaar?

Ingrid Tiggelovend schetst aan kader voor diversiteitscommunicatie, geeft tips en toont cases die je houvast geven om meer aansluiting te vinden bij iedereen van jouw doelgroep.

Namiddag: Mediabeleid

Een overvloed aan persberichten garandeert geen media-aandacht. Een gerichte aanpak en een goede relatie met journalisten leveren vaak meer op. Hoe creëer je bondgenoten? Hoe maak je een boodschap op maat van een medium? Hoe genereer je aandacht voor jouw boodschap?

Je krijgt na de middag tips en tools voor een betere aanpak van mediarelaties. 

Dag 4: Socialemediastrategie
+ Scanbaar schrijven

donderdag 19 mei 2022

Voormiddag: Socialemediastrategie

Heel wat socialprofitorganisaties zijn actief aanwezig op sociale media, vaak met meerdere accounts die spontaan zijn ontstaan. Om echt doelgericht te communiceren heb je ook een strategie nodig.

Sofie Verhalle geef je praktische tips om jouw sociale media nog beter en effectiever in te zetten.

Namiddag: Scanbaar schrijven

Hoe kijkt je lezer? Hoe leest je kijker?

Als je scanbaar schrijft maak je je teksten professioneler en lezersvriendelijker, ook voor lezers met weinig tijd. Je kiest voor een geschikt lettertype, voor goede illustraties en voor blikvangers die blijven hangen.

Mark Van Bogaert (zelfstandig tekstschrijver en schrijftrainer) toont hoe je het de lezer zo gemakkelijk mogelijk maakt met de KRANT-methode. Zijn tips zijn bruikbaar voor al je teksten: van e-mail tot webtekst, van verslag tot persbericht.

Dag 5: Oefening & presentatie

donderdag 9 juni 2022
of vrijdag 10 juni 2022

Geen theorie zonder praktijk. We luisteren naar jouw ideeën om één of meerdere communicatieproblemen in jouw organisatie beter aan te pakken.

Eric Goubin geeft tijdens de eerste opleidingsdag toelichting bij deze opdracht. Je dient tijdens de tweede opleidingsdag jouw onderwerp in, individueel of in groep.

We mikken op een praktische gerichte probleemstelling die een directe meerwaarde geeft aan de communicatie van jouw organisatie.

We bespreken jouw praktijkcase samen met de andere deelnemers en enkele externe deskundigen. Een groep licht zijn presentatie toe op donderdag 9 juni, de tweede groep is welkom op vrijdag 10 juni. Bij inschrijving maak je al de keuze tussen één van beide dagen.

Spreker

Eric Goubin

Eric Goubin is wetenschappelijk onderzoeker bij Kortom en hoofdlector en senior researcher aan de Thomas More hogeschool.

 Hij was achtereenvolgens journalist, communicatiecoördinator, docent, opleidingshoofd en onderzoeksdirecteur en stond aan de wieg van het kenniscentrum Memori.

Eric is auteur van de communicatiebijbel Tante Mariette en haar fiets’ en dé referentie voor alle kennis over overheids- en socialprofitcommunicatie.

Sofie Verhalle

Sofie Verhalle leeft zich uit als digitale raadgever en sociale media strateeg. Vol enthousiasme begeleidt ze workshops vol complexe communicatieproblemen en helpt ze organisaties beter te communiceren via digitale kanalen. 

Sofie is op haar best als ze kan connecteren met mensen, kan inspireren en enthousiasmeren. Haar expertise deed ze op bij onder andere Telenet en Talking Heads. Ze werkt voor klanten als De Lijn, VUB, VIAA en Bibliotheek De Krook. 

Ingrid Tiggelovend

Ingrid Tiggelovend is auteur van het handboek ‘Diversiteitscommunicatie. Verbindende communicatie & marketing’ en uitgever van superdiverse prentenboeken bij Studio Sesam.

Wegbeschrijving

Socius, Sainctelettesquare 19 in Brussel

Parkeren in de buurt is geen eenvoudige klus. Je maakt dus best gebruik van het openbaar vervoer. De kantoren van Socius bevinden zich op 20 minuten wandelafstand van het station Brussel-Noord (zie kaartje).

Verder kan je ook een beroep doen op het openbaar vervoer. Neem een kijkje op www.mivb.be voor meer info.

Vragen?

Stel je vragen gerust aan Joost Ramaut, coördinator van Kortom, info@kortom.be, 050/31 14 31.

Organisatie

Deze opleiding wordt georganiseerd door Socius, FARO, De Ambrassade en Kortom.

  • Kortom Logo
  • Socius Logo
  • FARO Logo
  • De Ambrassade Logo