naar top

Opleiding Maak een wervend infomagazine

Wat?

We communiceren steeds meer digitaal maar toch blijft print erg belangrijk. Zo blijven organisaties investeren in informatiemagazines: minder maar betere magazines en met een uitmuntende kwaliteit van druk en papier. De zender staat niet meer centraal maar wel de herkenbare verhalen van mensen die de waarden van de organisatie tastbaar maken.

Het klassieke informatieblad met losse nieuwsberichten evolueert naar een aantrekkelijk laid-back magazine met teksten, foto’s en illustraties die elkaar versterken en passen in een doordachte cadans van cover tot achterpagina. Een goed magazine leest als een verhaal met een wervende intro, verrassende wendingen en een beklijvend slot.

Bladconcept en -structuur

Hoe maak je een aantrekkelijk en wervend infomagazine? Marlies Nachtergaele (witngrid.com) verzamelde heel wat ervaring als magazinemaker bij Jaja, Stapel en F-Twee. Ze zet de basisprincipes uiteen en illustreert met veel voorbeelden.

Tijdens de voormiddag staat het bladconcept centraal, na de middag leer je een bladconcept te vertalen naar een goed magazine.

Er is onder meer aandacht voor de doelstellingen en criteria van een wervend infoblad, de doelgroepen, het belang van een aantrekkelijke vormgeving en de keuze voor goede foto’s. We bespreken ook de workflow en organisatie bij de productie van een informatiemagazine.

Je leert hoe ook jij met weinig middelen jouw informatieblad kan verbeteren zonder dat een lange voorbereiding nodig is.

Offertes maken of het drukproces komen niet aan bod tijdens deze opleiding, het bladconcept en de uitwerking staan centraal.

Voor wie?

  • communicatiemedewerkers en beleidsmakers
  • lokale en bovenlokale overheden en socialprofitorganisaties

Praktisch

maandag 30 mei 2022
09:30 - 16:30 uur
Syntra AB
Borsbeeksebrug 32
2600 Berchem

Kortom-lid: 295 euro (vrijgesteld van btw)

Niet-lid: 395 euro (vrijgesteld van btw)

Documentatie, drank en broodjeslunch zijn inbegrepen.

Spreker

Marlies Nachtergaele

Marlies Nachtergaele (witngrid.com) is master in vormgeving en typografie. 

Als zelfstandig consultant vormt ze tekst, beeld en vorm om tot verrassende concepten. Bij Graffiti Jeugddienst drukte ze haar stempel op publicaties voor de Gentse jongerenwerking. Later verlegde Marlies de focus naar magazines bij communicatiebureau Jansen & Janssen, Stapel Magazinemakers en F-Twee.

Marlies staat voor speelse bladen met een sterke typografische inslag.

foto Voorland (c) Silvie Bonne

Wegbeschrijving

Adres: Borsbeeksebrug 32 in Antwerpen-Berchem

Syntra AB bevindt zich vlak naast station Antwerpen-Berchem en is makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer.

Met de trein

  • Stap uit Antwerpen-Berchem en neem de hoofduitgang ‘Ryckaertsplein’.
  • Loop via de wandelbrug over de Binnensingel.
  • Wandel op het binnenplein naar rechts tot het einde, daar vind je Syntra AB.

Parkeren kan in volgende betaalparkings

  • Parking Syntra AB (Borsbeeksebrug 32, 2600 Berchem)
  • Q-Park Berchem Station (Burgemeester E. Ryckaertsplein 2, 2600 Antwerpen)

Uitgebreide wegbeschrijving op de website van Syntra AB.

Vragen?

Stel je vraag via info@kortom.be of 050 31 14 31.