naar top

Masterclass Copywriting Scriptorij

Wat?

Je hebt al wat kilometers op de teller in het copyvak. De basics van copywriting heb je onder de knie. Je kent het klappen van de zweep.

Maar je wil meer. Je voelt dat je op automatisme schrijft. Je bent niet tevreden van de conversie. Of de reactie van je lezer valt tegen. Je collega’s vinden je copy goed, maar jij beseft: dit kan beter.

n dus wil je die stap hogerop zetten. Die verfijning in je copy waarvan je weet: hier ga ik van beter naar best. Van ‘goed gedaan’ naar ‘wow! Herkenbaar?

Deze Masterclass Copywriting is interactief en in beperkte groep. Met maximaal 10 personen uit hetzelfde hout gesneden. Er is veel ruimte voor feedback en korte oefeningen.

Je leert in de groep andere copywriters kennen, die ook jouw tekst zullen fileren. Je daagt elkaar uit tot je helemaal op scherp staat. Het wordt intens. En het zal vooruit gaan.

Maar vergis je niet. Nu nog opeens die grote stappen vooruit zetten zoals in het begin, is niet evident. Integendeel, het zijn die kleine stapjes die je op weg naar perfectie brengen. Een topsporter weet dat je goud wint door op de details te letten. Op het einde van dag ben je een scherpere versie van jezelf.

We organiseren deze opleiding niet online. Indien de corona-maatregelen dit vereisen wordt deze masterclass verschuiven naar een latere datum dit voorjaar.

Wat weet je na deze opleiding?

Op het einde van de Masterclass Copywriting:

  • Is de aantrekkingskracht van je tekst nog hoger. Of dit nu webcopy, e-mail, opiniestuk, brochure of microcopy is

  • Je weet gewoon hoe je een knaller van een paragraaf schrijft

  • Voeg je nog meer dialoogkracht toe aan je tekst

  • Let je op verbale details om je tekst te doen kloppen voor je lezer

  • Weet je hoe je in verschillende stemmen schrijft

  • Geef je vol vertrouwen constructief feedback op andere teksten

  • Weet je dat er bij elk merk ook een specifieke tone of voice hoort

en vooral: je lezer reageert op wat je geschreven hebt.

Voor wie?

  • Intensieve en interactieve copytraining gericht naar collega's die graag schrijven
  • Je werkt op een communicatieafdeling en moet vaak teksten beoordelen van andere collega's
  • Je bent in de organisatie dé persoon naar wie gekeken wordt om te schrijven: website, brochures, social media, uitnodiging … Dit doe je al enkele jaren en je vindt het tijd om daar nog beter in te worden.

Praktisch

donderdag 03 februari 2022
09:30 - 16:30 uur
Clemenspoort - De Parel
Overwale 3
9000 Gent

Kortom-lid: 395 euro (vrijgesteld van btw)

Niet-lid: 475 euro (vrijgesteld van btw)

Documentatie, drank en broodjeslunch zijn inbegrepen.

Programma

Reverse-engineering. Eigen teksten verbaal analyseren

Na een korte reminder over de basics van copy, vliegen we er meteen in. Niet door eerst zelf te schrijven, maar door copy te analyseren en te bespreken. Goede voorbeelden, eigen voorbeelden, die van je collega cursisten, maar ook minder goede voorbeelden. Doel is om jezelf uit te dagen in het herkennen en evalueren van good & bad copy. En sterker in je schoenen te staan als je andere teksten (van copywriters) moet beoordelen.

De Derde Perspectiefwissel.

Een van de belangrijkste zaken als copywriter is ‘schrijven in voordelen’. Dat lijkt een evidentie – maar is het niet. En ook die andere perspectiefwissel Actief/Passief spreekt voor zich. In dit blokje trekken we alle registers van het perspectief open. Want soms is die passief nét wel goed, en hoe vind je de échte benefits van je dienst of product. En vooral: we lanceren een derde perspectiefwissel die je haarfijn positioneert en onderscheidt van de rest.

Schrijven in verschillende stemmen

Niet wat je zegt, maar hoe je het zegt. Hierover gaat het in de namiddag. We gaan schrijven in verschillende stemmen en tonen. Waarom? Omdat sterke merken verbaal ook herkenbaar zijn. En een eigen tone of voice hebben. Daar gaan we naar op zoek. Of beter, daar gaan we mee spelen. En in de praktijk brengen.

Microcopy is de wingman van je tekst

Nu je de technieken onder de knie hebt, is het tijd om te spelen. Te variëren, de lat nog hoger te leggen. Het laatste blokje in de namiddag trekken we ons terug in de speeltuin. We gaan spelen met ritme, cadans en tempoversnellingen – net om meer ritme in je tekst te krijgen. En je verhaal aantrekkelijker en vlotter te laten lezen. We bespreken ook best practices.

En: directe en constructieve feedback op je ingestuurde tekst.

Spreker

Bavo Van Landeghem

Als oprichter van Scriptorij zoekt Bavo samen met organisaties naar de juiste woorden om hun doelpubliek aan te spreken en te engageren.

Daarnaast doceert hij het vak Copywriting aan de Arteveldehogeschool en geeft hij gastlessen in verschillende onderwijsinstellingen.

Wegbeschrijving

Adres: Clemenspoort, Overwale 3 in Gent

De Clemenspoort bevindt zich vlakbij het station Gent-Sint-Pieters en is dus makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. We maken gebruik van zaal De Parel in Clemenspoort Gent, een ruime zaal met een capaciteit van 150 personen.

Trein

  • Stap uit in het station van Gent-Sint-Pieters en neem de uitgang ‘Koningin Mathildeplein’.
  • Wandel langs de fietsenparking richting de Voskenslaan.
  • Sla ter hoogte van de ‘Carrefour Express’ de Overwale in.
  • Na 100m vind je de linkerkant De Clemenspoort.

Betaalparkings

  • Parking Clemenspoort (Sint-Denijslaan 251, 9000 Gent)
  • Parking Gent-Sint-Pieters P1 (Sint-Denijslaan, 9000 Gent)

Uitgebreide wegbeschrijving op website van De Clemenspoort.

Vragen?

Stel je vraag via info@kortom.be of 050 31 14 31.