naar top

Vier helden van Kortom - online sessies

Wat?

Het congres ‘De helden van Kortom’ gaat dit najaar helemaal digitaal. We selecteerden vier inspirerende sprekers en thema’s voor een online sessie. Bovendien krijg je een korting als je je inschrijft voor 2 online sessies of meer.

Voor deze sessies maken we gebruiken van het platform Zoom. Lukt het voor jou niet om met dit platform te werken, dan kan je de sessies ook achteraf bekijken. Je kan dit noteren bij inschrijving.

Kies uit deze 4 online sessies:

Online gesprek met Patrick Janssens - Branding in lokale besturen gaat om inhoud, eerder dan om vorm

donderdag 29 oktober 2020 van 14 u. tot 16 u.

Het scenario is herkenbaar: bij elk project wordt een nieuwe naam en logo gelanceerd tot het echte merk verdrinkt in een jungle van ‘submerken’ die vechten om de meeste aandacht. Hoe bouw je een merk op in een lokaal bestuur?

Verwacht je niet aan een lezing, maar we modereren wel een gesprek met Patrick Janssens en enkele collega’s die hun case en vragen voorleggen. We bespreken onder meer de essentie van een merk en het belang van een visie, vooral een verantwoordelijkheid van leiders in de organisatie en niet van ‘marketeers’. We wisselen ervaringen uit over de relatie tussen ambtenaar en politici en herkenbare uitdagingen bij het merkenbeleid. Tijdens de vragenronde komt jouw vraag zeker ook aan bod.

Iedereen kan deelnemen aan dit online gesprek, maar het accent ligt op de branding van lokale besturen.

Patrick Janssens ken je wellicht als oud-burgemeester van Antwerpen. Hij was voordien directeur van het communicatiebureau BBDO en werd in 1999 SP-partijvoorzitter. Met ‘Summer in the City’ adviseert hij, vooral in de publieke sector, over branding, strategie en stadsontwikkeling.

Online workshop Communiceren met visuele impact – Karl Mortier

vrijdag 13 november 2020 van 10 u. tot 12 u.

Visualisatie versterkt jouw boodschap. De unieke combinatie van beeld, tekst én je stem vermijden nietszeggende boodschappen, oeverloze besprekingen en saaie vergaderingen. Voor visuele communicatie heb je geen tekentalent nodig, iedereen kan het oefenen en toepassen.

Karl Mortier toont je hoe je begrippen en concepten kernachtig en visueel voorstelt. Hij daagt je uit om met een visuele basistechniek aan de slag te gaan en een eigen visueel alfabet op te bouwen. Zo communiceer je met een grotere impact.

De trainer Karl Mortier is een visuele probleemoplosser. Hij werkte als projectcoördinator en woordvoerder bij UNIZO en is 13 jaar actief als trainer coach in innovatieve en visuele leermethoden. Hij staat mee aan het hoofd van European Visual Practitioners. 

Online masterclass De taal van het klimaat. Kan communicatie de wereld redden? – Koen Thewissen

woensdag 18 november 2020 van 10 u. tot 12 u.

In België is bijna 90% van de bevolking ervan overtuigd dat menselijke activiteit de belangrijkste oorzaak is van klimaatverandering. Bijna 70% maakt zich zorgen over onze toekomst. En toch blijft effectieve gedragsverandering uit. We weten wat we moeten doen, maar we doen niets. Hoe kunnen we daar verandering in brengen? 

Koen Thewissen gebruikt de laatste wetenschappelijke inzichten rond framing, nudging en behavioral psychology om ons brein te ‘hacken’. Het resultaat: een communicatiestrategie die effectief gedrag verandert. Of hoe communicatie de wereld kan redden. 

Koen Thewissen werkte als communicatiestrateeg voor BBDO in België en China en is oprichter van de Belgian Advertising School (BAS). Samen met Tim Smits (KU Leuven) dicht hij met weareDaniel de kloof tussen de academische en de échte wereld met één doel: effectief gedrag veranderen.

Online workshop Van corona- naar risicocommunicatie – Eric Goubin

maandag 23 november 2020 van 14 u. tot 16 u.

In volle crisis trok Eric Goubin dit voorjaar op onderzoek. Naast dagboeken en interviews vulden 450 collega’s een online enquête in over hun coronacommunicatie. Dit realtime-onderzoek verwerkte hij dit najaar tot een eindrapport met conclusies, aanbevelingen en praktische tips.

Welke communicatielessen trekken we uit de coronacrisis? Hoe pakken we risicocommunicatie beter aan, nu en straks? Eric Goubin presenteert de belangrijkste conclusies en aanbevelingen en polst naar reacties bij enkele experts.

Eric Goubin is hoofdlector en onderzoeker bij Thomas More hogeschool en Kortom. Hij is zowat zijn hele loopbaan actief als communicatiespecialist overheidscommunicatie. Hij publiceerde onder meer ‘‘Tante Mariette en haar fiets’, het referentiewerk voor wie actief is met communicatie bij overheid en socialprofit.

Praktisch

donderdag 29 oktober 2020 - ma 23 november 2020 sessies 1&4 van 14 tot 16 u. - sessies 2&3 van 10 tot 12 u.
Online platform Zoom

Kortom-lid: 45 euro voor één sessie - 40 euro per sessie vanaf 2 sessies of meer- vrijgesteld van btw

Niet-lid: 75 euro voor één sessie - 65 euro per sessie vanaf 2 sessies of meer - vrijgesteld van btw

Spreker

Eric Goubin

Eric Goubin is auteur van de communicatiebijbelTante Mariette en haar fiets’ en dé referentie voor alle kennis over overheids- en socialprofitcommunicatie.

Hij is wetenschappelijk medewerker bij Kortom en hoofdlector en senior researcher aan de Thomas More hogeschool. Hij was achtereenvolgens journalist, communicatiecoördinator, docent, opleidingshoofd en onderzoeksdirecteur en stond aan de wieg van het kenniscentrum Memori.

Patrick Janssens

Patrick Janssens ken je wellicht vooral als oud-burgemeester van Antwerpen. Na een opleiding in de sociologie, economie en statistiek was hij in de jaren ’80 en 90 directeur van het onderzoeksbureau Dimarso en het communicatiebureau BBDO. In 1999 werd hij SP-partijvoorzitter en in 2003 burgemeester. Van 2014 tot 2018 was hij CEO van KRC Genk. Met ‘Summer in the City’ adviseert hij voornamelijk in de publieke sector inzake branding, strategie en stadsontwikkeling.

Karl Mortier

De trainer Karl Mortier is een visuele probleemoplosser. Hij werkte als projectcoördinator en woordvoerder bij UNIZO en is 13 jaar actief als trainer coach in innovatieve en visuele leermethoden. Hij staat mee aan het hoofd van European Visual Practitioners.  Zijn passie voor mens, kennis en visualisatie brengt hij samen in een unieke workshop.

Koen Thewissen

Koen Thewissen werkte als communicatiestrateeg voor BBDO in België en China en is oprichter van de Belgian Advertising School (BAS). Samen met Tim Smits (KU Leuven) dicht hij met weareDaniel de kloof tussen de academische en de échte wereld. Projecten binnen weareDaniel hebben één doel: effectief gedrag veranderen. Vandaag werkt weareDaniel rond duurzaam gedrag voor o.a. IKEA en Canary Wharf Group.