naar top

Online basisopleiding Communicatie voor socialprofitorganisaties

De opleiding is volzet.

Wat?

Dé basisopleiding voor elke startende communicatiemedewerker van een socialprofitorganisatie

Een doordachte aanpak van communicatie wordt voor elke socialprofitorganisatie belangrijker. Communicatie helpt om doelgroepen te bereiken en doelstellingen te realiseren. Bovendien levert communicatie ook een belangrijke bijdrage aan het imago, de erkenning en dus ook de financiering van een organisatie.

Socialprofitorganisaties investeren steeds meer in de professionalisering van hun communicatie, met het nodige personeel en de vereiste middelen. Kortom, Socius, FARO en De Ambrassade organiseren daarom opnieuw een basisopleiding op maat van elke startende communicatieverantwoordelijke of –medewerker van een socialprofitorganisatie.

Tijdens dit vormingsprogramma komen de belangrijkste en meest relevante communicatiethema’s aan bod. Docenten met een ruime ervaring in de praktijk en de academische wereld maken je wegwijs in communicatiebeleid, communicatieplanning, communicatiemiddelen en relevante communicatiethema’s zoals gedragsverandering en campagnes, scanbaar schrijven, mediabeleid en socialemediastrategie. We sluiten de opleiding af met een feedbackmoment waarbij je jouw praktijkcase voorstelt.

Deze basisopleiding wordt online georganiseerd via Zoom. De deelnemers ontvangen achteraf ook de opname van elke sessie.

Wat weet je na deze opleiding?

  • Je weet hoe het communicatiebeleid van een organisatie is opgebouwd.
  • Je kan een communicatieplan opmaken en uitvoeren.
  • Je bent helemaal mee met sociale media en kan hiermee een strategie uitwerken.
  • Je weet hoe je door scanbaar schrijven je lezer beter kan bereiken.
  • Je kent de aandachtspunten voor doordacht persbeleid.
  • Je kan een campagne uitwerken die leidt tot gedragsverandering.

Voor wie?

  • communicatieverantwoordelijken in een socialprofitorganisatie
  • zowel voor startende als ervaren communicatieverantwoordelijken die graag een frisse blik willen op het vak

Praktisch

donderdag 22 april 2021 - vr 18 juni 2021 - online in de voor- en/of namiddag

Volledig traject voor leden en partners van Kortom, Socius, Faro of De Ambrassade : 400 euro (vrijgesteld van btw)

Volledig traject voor niet-leden : 525 euro (vrijgesteld van btw)

Aparte vormingsdag voor leden en partners: 120 euro per dag (vrijgesteld van btw)

Aparte vormingsdag voor niet-leden: 160 euro per dag (vrijgesteld van btw)

Achteraf ontvang je een getuigschrift.

Wie het volledige traject van 5 opleidingsdagen volgt, ontvangt ook het handboek ‘Tante Mariette en haar fiets’, de bijbel voor elke communicatiemedewerker.

  • online meeting.jpg
Nog geen lid, maar wel geïnteresseerd? Bekijk jouw voordelen!

Programma

Communicatiebeleid - deel 1

donderdag 22 april 2021
online
van 9.30 tot 12.30 u.


Communicatiebeleid - deel 2

vrijdag 23 april 2021
online
van 9.30 tot 12.30 u.
Met een doordacht communicatiebeleid schiet je beter uit de startblokken. Daarom schetst Eric Goubin je tijdens deze eerste sessie het denkkader voor de opbouw van zo'n beleid. 
  • Hoe vertaal je beleid (missie en visie) naar communicatiebeleid: wat en wie wil je bereiken met je communicatie?
  • Hoe organiseer je externe en interne communicatie?

Naast deze bouwstenen is er bijzondere aandacht voor:

  • communicatie met vrijwilligers
  • de rol van interne communicatie
  • moeilijk bereikbare doelgroepen.

Naast deze gouden tips voor jouw communicatiepraktijk ga je meteen ook met een opdracht naar huis. Tijdens de laatste opleidingsdag mag jij zelf jouw communicatiebeleid of communicatieplan voorstellen. Eric licht de opdracht en de voorstelling ervan toe.

Communicatieplanning

donderdag 29 april 2021
online
van 9.30 tot 16.30 u.

 

Om het communicatiebeleid in de praktijk te brengen vormt een communicatieplan een belangrijke basis en een handig werkinstrument. Eric Goubin vertelt hoe je stapsgewijs een communicatieplan opstelt.
  • Hoe peil je naar behoeften van jouw doelgroepen?
  • Hoe maak je werk van strategische doelstellingen?
  • Welke communicatiemix zet je in? 
  • Hoe bepaal je in de communicatiemix de verhouding tussen digitale en papieren communicatiekanalen?

Tijdens deze opleidingsdag maken we extra ruimte voor ervaringen uit de praktijk. Breng dus zeker jouw (voorlopige) communicatieplan mee.

Mediabeleid 

donderdag 6 mei 2021
online
van 9.30 tot 12.30 u.
Een overvloed aan persberichten garandeert geen media-aandacht. Maak werk van een mediabeleid: een gerichte aanpak en een goede relatie met journalisten.
  • Hoe maak je van journalisten je bondgenoten?
  • Hoe maak je een boodschap op maat van een medium?
  • Hoe genereer je aandacht voor jouw boodschap?

Als persattaché van de provincie Antwerpen put Hilde Verhelst uit haar ruime ervaring. Ze geeft tips en tools voor een betere aanpak van mediarelaties.

  

Campagnes 

vrijdag 7 mei 2021
online
van 9.30 tot 12.30 u.

 

 

Minder zwerfvuil. Meer bewegen. Minder auto rijden.
Heel wat socialprofitorganisaties voeren campagnes gericht op gedragsverandering. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
  • Hoe evolueren we van informeren naar gedragsverandering?
  • Hoe zorg je ervoor dat mensen dat ene gedrag gaan stellen?
  • Hoe werkt het 7E-model? 

Annick Vanhove toont de mogelijkheden van nudging en keuzeoptimalisatie om een doelgroep in de juiste richting te stimuleren. Ze stelt het 7E-model voor, een werkinstrument om blijvende gedragsverandering via communicatie aan te pakken.

Sociale media strategie

donderdag 20 mei 2021
online
van 9.30 tot 12.30 u.
Als socialprofitorganisatie heb je ongetwijfeld één of meerdere accounts op sociale media. Vaak zijn die ook spontaan ontstaan en vergt het onderhouden daarvan nu heel wat werk. Om echt doelgericht te communiceren via deze kanalen heb je nood aan een strategie.
  • Hoe ziet het landschap van sociale media eruit anno 2021?
  • Hoe vertaal ik mijn communicatiestrategie naar een goede social media strategie?
  • Welke parameters zijn een indicatie voor succes?
  • Via welke kanalen kan ik beste met mijn doelgroep communiceren?

Sofie Verhalle geeft je een kader voor een strategische aanpak, aangevuld met praktische tips om jouw sociale media nog beter en effectiever in te zetten.

Scanbaar schrijven

vrijdag 21 mei
online
van 9.30 tot 12.30 u.
Om ervoor te zorgen dat jouw teksten echt blijven hangen bij je publiek, leer je scanbaar schrijven. Mark Van Bogaert toont je dat schrijven eigenlijk spreken is met een blad papier ertussen.
  • Schrijf lezersvriendelijk, voor lezers met weinig tijd.
  • Kies voor een opmaak die blijft hangen.
  • Maak gebruik van de KRANT-methode

Alle copywriting tips zijn bruikbaar voor al je teksten: van e-mail tot webtekst, van vergaderverslag tot persbericht.

Oefening & presentatie 

donderdag 17 juni 2021

of

vrijdag 18 juni 2021

Om je meteen aan het werk te zetten met alle opgedane kennis, krijg je de opdracht om een communicatie(beleids)plan uit te werken. We luisteren graag naar jouw ideeën om één of meerdere communicatieproblemen in jouw organisatie aan te pakken.
  • Zorg voor een plan met een directe meerwaarde voor je organisatie.
  • Je kan deze opdracht alleen of in groep uitvoeren.
  • We bespreken jouw praktijkcase samen met de andere deelnemers en enkele externe deskundigen.

Een eerste groep licht zijn presentatie toe op donderdag 17 juni of vrijdag 18 juni. Bij inschrijving maak je al de keuze tussen één van beide dagen. De concrete afspraken worden dan later verder gemaakt.

Spreker

Eric Goubin

Eric Goubin is auteur van de communicatiebijbelTante Mariette en haar fiets’ en dé referentie voor alle kennis over overheids- en socialprofitcommunicatie.

Hij is wetenschappelijk medewerker bij Kortom en hoofdlector en senior researcher aan de Thomas More hogeschool. Hij was achtereenvolgens journalist, communicatiecoördinator, docent, opleidingshoofd en onderzoeksdirecteur en stond aan de wieg van het kenniscentrum Memori.

Sofie Verhalle

Sofie Verhalle leeft zich uit als digitale raadgever en sociale media strateeg. Vol enthousiasme begeleidt ze workshops vol complexe communicatieproblemen en helpt ze organisaties beter te communiceren via digitale kanalen. 

Sofie is op haar best als ze kan connecteren met mensen, kan inspireren en enthousiasmeren. Haar expertise deed ze op bij onder andere Telenet en Talking Heads. Ze werkt voor klanten als De Lijn, VUB, VIAA en Bibliotheek De Krook. 

Mark Van Bogaert

Mark Van Bogaert is zelfstandig tekstschrijver en schrijftrainer. Al 25 jaar doet hij tests met verschillende tekstversies om te onderzoeken wat de meeste respons oplevert. Hij won drie keer de prestigieuze Gouden Veer, de tweejaarlijkse bekroning voor de beste verkoopbrief, en heeft een boekenkast vol andere prijzen. In 2016 bracht hij het boek ‘Scanbaar schrijven’ uit. Zijn vorige boek, de copywriting-bijbel ‘Met woorden verleiden’, is al aan de zevende druk toe. 

Hilde Verhelst

Hilde Verhelst werkt als persattaché voor de provincie Antwerpen. Eerder was ze communicatieconsulent bij de stad Antwerpen. Haar ervaring van perscommunicatie gaat van het promoten van evenementen, sensibiliseringscampagnes, dienstverlening tot beleidscommunicatie en crisiscommunicatie. 

Nieuwsgierigheid en netwerken zijn voor haar de basisstenen voor een persbeleid waarin verhalen, expertise en authenticiteit centraal staan.

Annick Vanhove

Annick Vanhove is trainer bij Levuur. Ze begeleidt veranderingsprocessen op zo’n manier dat leidinggevenden en medewerkers vanuit verbinding gezonde organisaties kunnen co-creëren.

 

Wegbeschrijving

Vragen?

Stel gerust je vraag via info@kortom.be of 050 31 14 31.

Organisatie

Deze opleiding wordt georganiseerd door Socius, FARO, De Ambrassade en Kortom.

  • Kortom Logo
  • Socius Logo
  • FARO Logo
  • De Ambrassade Logo