naar top

Studiedag Infrastructuurcommunicatie

Wat?

Of je nu communiceert over kleine wegenwerken of een ingrijpend stadsvernieuwingsproject, wie de betrokkenen over het hoofd ziet, ervaart vroeg of laat zelf de hinder. Door strategisch te communiceren over infrastructuurwerken of complexe projecten zorg je voor meer draagvlak en begrip.

Met de sprekende titel ‘Laat ons zeggen dat het (de) shit wordt.’ maakt Bart Derison met zijn nieuwe boek duidelijk dat infrastructuurwerken altijd twee kanten kennen. Grote tevredenheid na de werken en grote ergernis tijdens de werken.

Samen met ervaringsdeskundigen en experts inspireren we je graag een dag lang over de aanpak van jouw infrastructuurcommunicatie. Kom luisteren naar herkenbare verhalen uit kleine en grote organisaties. En bouw aan je netwerk van infrastructuurcommunicatiecollega’s.

Voor wie?

  • communicatieverantwoordelijken
  • communicatiemedewerkers openbare werken
  • werfcommunicatoren
  • lokale en bovenlokale overheden

Praktisch

maandag 03 februari 2020
09:30 - 17:00 uur
Koninklijke Bibliotheek België (KBR)
Kunstberg 28
1000 Brussel

Kortom-lid : 95 euro

Niet-lid : 125 euro

Documentatie, drank, lunch en receptie zijn inbegrepen.

Naast een pak inspirerende praktijkverhalen krijg je ook het boek 'Laat ons zeggen dat het (de) shit wordt.' van Bart Derison mee naar huis.

Programma

Laat je een dag lang inspireren met praktijkverhalen, slimme communicatietips en strategische werkvormen.

9.30 uur Onthaal met koffie
10.00 uur

Modellen voor infrastructuurcommunicatie

Van een nieuw gemeentehuis, de herinrichting van het marktplein tot de heraanleg van de Dorpsstraat: zonder doordachte communicatiestrategie eindig je met zwarte vlaggen en veel negatieve energie. Wanneer zet je participatie in? Hoe betrek je ingenieurs én overtuig je bestuurders? Hoe bedenk je in een vaag en traag project toch scherpe communicatieacties?

Bart Derison is managing partner van Connect en auteur van ‘Laat ons zeggen dat het (de) shit wordt.’. Met strategische modellen toegepast op concrete cases neemt hij je mee door zijn 20 jaar projectervaring.

10.45 uur Pauze
11.00 uur

Keuzesessie 1

  • De Chocoladefabriek in Nerem: van oude fabriek tot succesvol woonproject
  • 't Scheep: communiceren over een nieuw stadhuis voor de Hasselaar 
  • Communicatie op de tijdlijn van een stadvernieuwingsproject
12.00 uur

Lunchpauze met wandelbuffet

13.00 uur

Keuzesessie 2

  • A2-tunnel Maastricht: Hinder verteerbaar maken voor bewoners en weggebruikers
  • Leesbare bewonersbrieven schrijven
  • Hoe informeer en betrek je inwoners na 40 jaar stilstand?
14.00 uur

Pauze

14.30 uur

Keuzesessie 3

  • Ga samen voor Minder Hinder
  • Sociale media slim inzetten
  • Participatie vanaf de ontwerpfase
15.30 uur

Krijg draagvlak voor je communicatie

Iedereen overtuigd van het belang van communicatie tijdens infrastructuurprojecten? Of toch niet helemaal? Met inzichten uit de psychologie, gedragseconomie en communicatiewetenschap leert Charis Libotton (Knowledge On the Spot) hoe je iedereen mee krijgt in dit verhaal.

Je krijgt 10 interessante quicks en slimme wins die jouw communicatievoorstel doen accepteren.

16.00 uur

Receptie en netwerkmoment

17.00 uur

 Einde

Keuzesessie 1 

  • De Chocoladefabriek in Nerem: van oude fabriek tot succesvol woonproject
    In het kleine Nerem bij Tongeren lag een oude en verwaarloosde chocoladefabriek. Om er een succesvol woonproject van te maken, moest aan communitybuilding worden gedaan. Het resultaat is een regelrechte hype die in 2019 werd bekroond met de prestigieuze RES-award.
    Bart Hoylaerts, vennoot bij A20-architecten neemt je mee in hoe communicatie, branding en communitybuilding van een oude fabriek een succesvol woonproject maakten.
  • 't Scheep: communiceren over een nieuw stadhuis voor de Hasselaar
    In augustus 2018 openden de deuren van het nieuwe stadhuis ‘t Scheep in Hasselt. Stads- en OCMW- diensten verhuisden naar een nagelnieuw gebouw, in opvallende architectuur. De bouwplannen werden negatief gepercipieerd, als een prestigeproject van het stadsbestuur.
    Sofie Daniëls, diensthoofd Communicatie van de stad Hasselt, vertelt hoe ze met haar team stap voor stap aan meer gedragenheid bij de bevolking heeft gebouwd.

  • Communicatie op de tijdlijn van een stadsvernieuwingsproject
    Het stadsvernieuwingstraject Turnova is een nieuw stadsdeel van Turnhout, een kloppend hart midden in de stad. Het vormt een ontmoetingsplek voor de inwoners en bezoekers van de stad. Waar de focus tijdens de planningsperiode vooral lag op het betrekken van de bevolking, had men tijdens de werken vooral aandacht voor minder-hinder-communicatie en het betrekken van de buurt. Jan Govaerts en Hugo Meeus van stad Turnhout schetsen hun diverse communicatie-initiatieven tijdens dit project.

    Na twee jaar werken werd in mei 2018 de nieuwe markt van Diksmuide feestelijk geopend. Het was het einde van een doorgedreven communicatietraject, met als hoogtepunt een creatieve campagnefilm met handelaars in de hoofdrol.
    Charlotte Aneca (stad Diksmuide) overloopt de plus- en minpunten van het communicatietraject bij de stadskernhernieuwing in Diksmuide.

Keuzesessie 2 

  • A2-tunnel Maastricht: Hinder verteerbaar maken voor bewoners en weggebruikers
    Désirée Florie was communicatiemanager en woordvoerder tijdens de jarenlange aanleg van de A2-tunnel in Maastricht. De Koning Willem-Alexandertunnel van 2 km is het meest bekende onderdeel, maar feitelijk ging een verkeerssysteem van 6 km op de schop. De tunnel is sinds eind 2016 in gebruik.
    Ook nu nog werkt ze aan bovengrondse stadsontwikkeling en duurzame mobiliteit. Zij geeft concrete voorbeelden en praktische tips over hoe je zware hinder goed kan communiceren naar bewoners, weggebruikers (automobilisten, fietsers, voetgangers), politici en pers.

  • Leesbare bewonersbrieven schrijven
    Fijn als je per brief op de hoogte gehouden wordt van de werken in je straat. Maar wat je als je er eigenlijk niks van begrijpt? Hoe vertaal je technische informatie tot een leesbare bewonersbrief.
    Tijdens deze workshop gaat Katrien Janssens van Wablieft we aan de slag met jouw bewonersbrief. Met behulp van aandachtspunten en praktische tips ziet jouw volgende brief er ongetwijfeld helemaal anders uit, en wordt hij gelezen en begrepen.

  • Hoe informeer en betrek je inwoners na 40 jaar stilstand?
    De Limburgse Noord-Zuidverbinding, tussen Hasselt en de Nederlandse grens richting Eindhoven, kan het stijgende aantal auto’s niet opvangen en dat is nefast voor de regio.
    Marijn Struyf, communicatiemanager van De Werkvennootschap en Jan Meert, communicatieadviseur, vertellen over de wijze waarop De Werkvennootschap de infomomenten organiseerde: van de inloopmomenten in het gemeentehuis tot het festival van de Grote Baan.

 Keuzesessie 3

  • Ga samen voor Minder Hinder
    Dat burgerparticipatie ook na uittekenen van de nieuwe weg een waardevol onderdeel kan zijn van het bouwproces ondervond het Agentschap Wegen en Verkeer aan den lijve. Dankzij een minderhinder-workshop kunnen vooraf heel wat bezorgdheden in kaart gebracht worden door omwonenden, ondernemers, het lokaal bestuur, de politie en het bouwteam. Sep Vandijck van Wegen en Verkeer Limburg deelt graag zijn ervaring en legt je uit hoe je een gedeelde minderhinder-aanpak opzet.  

  • Sociale media slim inzetten
    Het Agentschap Wegen en Verkeer is wegbeheerder van 7700 km fietspaden en 7000 km gewest- en autosnelwegen. Sinds enkele jaren zetten zij sterk in op sociale media. Niels Kolb van AWV toont hoe grote infrastructuurwerken en kleine verkeersaanpassingen gecommuniceerd worden en hoe heel de organisatie betrokken is bij de sociale-media-aanpak. Aansluitend op de voorstelling van AWV organiseren we een gesprekstafel waarin do’s and don’ts aan bod kunnen komen.

  • Participatie vanaf de ontwerpfase
    Dat men in Gent duidelijk de kaart trekt van participatie, zie je bij alle openbare werken. Per project wordt een webpagina gemaakt waar het verloop van het proces te volgen is. Ook van de verschillende participatiemomenten vind je er een verslag en de opvolging ervan terug.
    Isabel Hossey schetst hoe men in Gent dankzij participatieve communicatie vlotter werkt aan grote infrastructuurprojecten.

Spreker

Charis Libotton

Charis Libotton is arbeids- en organisatiepsychologie en zaakvoerder van Knowledge On the Spot.

Ze coacht communicatoren en leidinggevenden bij veranderingsprocessen en leertrajecten waarbij mensen steeds centraal staan.

Bart Derison

Bart Derison is managing partner van Connect, het strategisch communicatiebureau dat in België en Nederland gespecialiseerd is in projecten die zich dicht bij de burger afspelen. Hij geeft zijn kijk op 20 jaar ervaring met maatschappelijk belangrijke projecten en de rol die communicatie daarin heeft.

Bart Hoylaerts

Architect en vennoot bij A2O-architecten

Sofie Daniëls

Sofie Daniëls is diensthoofd communicatie en informatie van de stad Hasselt.

Charlotte Aneca en Jan Govaerts

Charlotte Aneca is diensthoofd communicatie in stad Diksmuide.

Jan Govaerts is diensthoofd communicatie in stad Turnhout.

Désirée Florie

Désirée Florie was communicatiemanager en woordvoerder tijdens de jarenlange aanleg van de A2-tunnel in Maastricht.

Katrien Janssens

Katrien Janssens ademt duidelijke taal. Bij Wablieft maakt ze al jarenlang teksten toegankelijker en geven ze trainingen duidelijke taal aan organisaties.

Marijn Struyf en Jan Meert

Marijn Struyf is communicatiemanager van De Werkvennootschap.

Jan Meert is communicatieadviseur bij Connect.

Niels Kolb

Niels Kolb is medewerker digitale communicatie bij Agentschap Wegen en Verkeer. 

Isabel Hossey

Isabel Hossey is communicatieverantwoordelijke bij Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen van Stad Gent.

Sep Vandijck

Sep Vandijck is woordvoerder en communicatieverantwoordelijke bij Agentschap Wegen en Verkeer. 

Wegbeschrijving

Adres: Kunstberg 28, 1000 Brussel

KBR bevindt zich vlak naast station Brussel-Centraal.

Met de trein

  • Kies in Brussel-Centraal uitgang Kunstberg.
  • Wandel de Kunstberg tot bij de ingang van KBR.

Met de auto

Parkeren kan in volgende betaalparkings:

  • Central Gate (Cantersteen 39, 1000 Brussel)
  • Interparking Square Albertine (Gerechtsplein 16, 1000 Brussel)

Bekijk de uitgebreide wegbeschrijving op de website van KBR.

Vragen?

Stel je vraag aan Ruben Desmidt (stafmedewerker opleidingen) via ruben@kortom.be of 050 31 14 31.

Organisatie

  • Kortom
  • connect