naar top

Basisopleiding overheidscommunicatie

Wat?

Word de baas van je communicatie 

Net in het bad van overheidscommunicatie geworpen en aan het zwemmen doorheen de verschillende disciplines die ons mooie vak rijk is? Of al een poosje communicatieverantwoordelijke en voel je de nood om je kennis op te blinken?

Maak kennis met onze basisopleiding:

  • helder overzicht van alle domeinen van overheidscommunicatie
  • opleiding boordevol tips, oefeningen en praktijkvoorbeelden
  • ervaren docenten leren je de knepen van het vak

Je ontmoet specialisten en collega’s uit het werkveld met veel ervaring in het communicatielandschap. Wat je oppikt tijdens de basisvorming, versterkt je kennis, inspireert en enthousiasmeert. Bovendien hoor en deel je verhalen en ervaringen van en met de andere deelnemers en bouw je zo een stevig netwerk uit.

Bekijk hieronder het volledig programma en stippel het traject uit dat jou past.

  • Stap 1: Je volgt de 3 verplichte opleidingsdagen.
  • Stap 2: Je kiest (minstens) 2 van de 4 opleidingsdagen.

Voor wie?

  • nieuw is op de communicatiedienst en zich wil verdiepen in overheidscommunicatie
  • al aan de slag is als communicatiemedewerker, maar graag een frisse blik wil op het vak
  • uit eerste lijn praktische tips en boeiende inzichten van communicatie-experten wil krijgen
  • collega’s uit alle overheidsniveaus wil leren kennen en een netwerk wil uitbouwen

Praktisch

donderdag 07 november 2019 - do 12 maart 2020
09:30 - 16:30 uur
MT 123
Maria Theresiastraat 123
3000 Leuven

Kind & Gezin Academie
Hallepoortlaan 27
1060 Brussel

Volledig traject voor Kortom-leden: 590 euro

Volledig traject voor niet-leden: 850 euro

Aparte vormingsdag voor Kortom-leden: 150 euro

Aparte vormingsdag voor niet-leden: 210 euro

Documentatie, drank en broodjeslunch zijn in alle prijzen inbegrepen. Achteraf ontvang je een getuigschrift.

Wie het volledige traject van 5 opleidingsdagen volgt, ontvangt ook het handboek ‘Tante Mariette en haar fiets’, de bijbel voor elke communicatiemedewerker.

Programma

De ‘basisopleiding overheidscommunicatie’ bestaat uit 3 verplichte opleidingsdagen en 2 opleidingsdagen die je zelf kiest.

Elke opleidingsdag start om 9.30 uur en eindigt om 16.30 uur.

Dag 1: Communicatiebeleid

 

donderdag 7 november 2019

We starten bij het communicatiebeleid: de strategische krijtlijnen voor je communicatie. We bespreken het doel en de doelgroepen, de basis om werk te maken van een strategisch beleidsplan.

Eric Goubin wijst op het belang van een communicatie-audit en strategie- en missiebepaling. Hij breekt ook een lans voor een eigentijds communicatiebeleid.

Je krijgt inzicht in de organisatie van een communicatiedienst en je krijgt een duidelijk overzicht van de kerntaken van elke communicatieverantwoordelijke.

Deze dag is doorspekt met verhalen en tips uit de communicatiepraktijk.

 

 

Leuven

Dag 2: Communicatieplanning

 

donderdag 14 november 2019

Laat je niet meeslepen door de waan van de dag. Het communicatieplan is een belangrijke basis en een handig werkinstrument voor elke communicatiedienst.

Een communicatieplan bouw je stapsgewijs op vanuit het algemeen beleid. Je houdt rekening met het wettelijk kader, het huidige communicatieklimaat en de vooropgestelde doelstellingen om tot een uitvoerbaar actieplan te komen.

Eric Goubin toont hoe je vanuit behoeften van de burgers werkt aan een plan met strategische doelstellingen. Tijdens deze praktische opleiding leer je ook meer over de communicatiemix en het meten van doelstellingen.

 

Leuven

Dag 3: Online communicatie

 

donderdag 21 november 2019

Online communicatie en dienstverlening zijn niet meer weg te denken. Burgers willen wanneer het hen uitkomt online iets kunnen regelen, geïnformeerd worden of hun mening kunnen geven. Dat maakt het communicatielandschap extra uitdagend.

Sofie Verhalle maakt je wegwijs in de wereld van de digitale communicatie en toont hoe je dit strategisch kan aanpakken. Uiteraard krijg je de nodige updates over de verschillende online media en statistieken over de gebruikers. Zo weet je meteen hoe je inspeelt op de behoeftes van jouw doelpubliek.

 

Leuven

 

Dag 4: Interne communicatie

 

dinsdag 26 november 2019

Vergeet de eigen medewerkers niet als je communiceert. Interne communicatie is een vak apart. Het vraagt gerichte knowhow, middelen en personeel. Toch krijgt interne communicatie niet altijd de aandacht die het verdient.

Martine Van Driessche toont hoe je werk maakt van een intern communicatiebeleid. Ook bij interne communicatie is het belangrijk om doelstellingen te bepalen en kanalen te kiezen.

 

Brussel

Dag 5: Mediabeleid

 

dinsdag 3 december 2019

 

Kranten, televisie en andere media spelen een belangrijke rol om jouw boodschap naar het brede publiek te communiceren. Hoe verwerf je in een overvloed aan persberichten nog de nodige aandacht?

Als ervaringsdeskundige leert Hilde Verhelst je hoe de media ook jouw bondgenoten worden. Een gerichte aanpak en goede relatie met journalisten levert meer persaandacht op. Je leert een boodschap maken op maat van het medium dat je wil bereiken.

 

Brussel

Dag 6: Visueel scoren

 

donderdag 5 maart 2020

We besteden veel aandacht aan duidelijke teksten die ons publiek vastgrijpen. Maar alle mooie woorden ten spijt: lezers beginnen niet aan je tekst als sterke visuals en lay-out hun aandacht niet prikkelen. Tekst wordt bekeken, beelden worden gelezen.

Visueel scoren vraagt om een goede leesbaarheid, en dat kan je leren. Marc Mombaerts toont hoe je de aandacht van je lezer kan verdienen : door een betere typografie, opmaak en gebruik van beeldmateriaal worden pagina’s overzichtelijk en toegankelijk.

 

 Brussel
 

Dag 7: Gedragsverandering

 

donderdag 12 maart 2020

Menselijk gedrag verander je niet simpelweg met een campagne op sociale media of affiches langs de weg. Een campagne moet verder gaan dan informeren of sensibiliseren om effect te hebben.

Met set van hefbomen en een uitgekiende strategie kan je volgens Fran Bambust menselijk gedrag beïnvloeden. Dankzij een doordacht beleid - gebaseerd op nudging, keuzeoptimalisatie en gerichte communicatie op maat - kan je de doelgroep op subtiele wijze de goede richting uitduwen. Zo verhoogt de kans op blijvende gedragsverandering gevoelig.

 

 Brussel

Spreker

Eric Goubin

Eric Goubin is auteur van de communicatiebijbelTante Mariette en haar fiets’ en dé referentie voor alle kennis over overheids- en socialprofitcommunicatie.

Hij is wetenschappelijk medewerker bij Kortom en hoofdlector en senior researcher aan de Thomas More hogeschool. Hij was achtereenvolgens journalist, communicatiecoördinator, docent, opleidingshoofd en onderzoeksdirecteur en stond aan de wieg van het kenniscentrum Memori.

Fran Bambust

Fran Bambust noemt zich een factotum, omdat dat nu eenmaal chiquer klinkt dan ‘duizendpoot’. Ze verdiende haar brood als communicatiestratege, theaterauteur, onderwijzeres en ghostwriter en was verantwoordelijk voor diverse tv-programma’s.

Informeren volstaat zelden om gedrag te beïnvloeden, daarom goot ze al haar ervaring en inzichten in het 7E-model. Ze presenteert voor het eerst haar nieuwe boek over gedragsverandering en keuze-optimalisatie.

Martine Van Driessche

Martine Van Driessche is zelfstandig communicatieadviseur en trainer met focus op interne communicatie. De afgelopen 20 jaar werkte ze aan reorganisatie van de interne en externe communicatie bij diverse internationale bedrijven en bij ingrijpende veranderprojecten.

Martine is directeur van Vonk, het netwerk voor Interne Communicatie.  Ze is gastdocente in verschillende hogescholen en universiteiten.

Sofie Verhalle

Sofie Verhalle leeft zich uit als digitale raadgever en sociale media strateeg. Vol enthousiasme begeleidt ze workshops vol complexe communicatieproblemen. Sofie is op haar best als ze kan connecteren met mensen, kan inspireren en enthousiasmeren.

Haar expertise in sociale media, publiek spreken en interne samenwerkingdeed ze op bij o.a. Telenet en Talking Heads.

Marc Mombaerts

Marc Mombaerts is lector aan de Arteveldehogeschool en onafhankelijk grafisch deskundige. Ook voert hij als consulent en trainer opdrachten uit binnen de communicatie- en grafische sector en hij doceert voor diverse opleidingsinstituten.

Hij is auteur van de inspiratieboeken Goed voor Druk, Verlies je Lezer niet en Zie je wat ik bedoel.

Hilde Verhelst

Hilde Verhelst werkt als persattaché voor de provincie Antwerpen. Eerder was ze communicatieconsulent bij de stad Antwerpen. Haar ervaring van perscommunicatie gaat van het promoten van evenementen, sensibiliseringscampagnes, dienstverlening tot beleidscommunicatie en crisiscommunicatie. 

Nieuwsgierigheid en netwerken zijn voor haar de basisstenen voor een persbeleid waarin verhalen, expertise en authenticiteit centraal staan.

 

Wegbeschrijving

Opleidingsdagen in Leuven

MT 123, Maria Theresiastraat 123 in Leuven

MT 123 bevindt zich vlakbij het station van Leuven en is makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer.

Met de trein

  • Stap uit in het station van Leuven en neem de uitgang ‘Centrum’.
  • Steek ter hoogte van het KBC-gebouw de Tiensevest over en wandel naar de Maria Theresiastraat.
  • Aan je rechterzijde, naast de broodjeszaak, vind je MT 123.

Met de auto

>> Parkeren kan in volgende betaalparkings:

  • Parking De Bond (Martelarenplein 18 3000 Leuven)
  • Parking P1 Station (Spoordijk, 3010 Leuven)

Plan je reis via www.zonaarleuven.be.

 

Opleidingsdagen in Brussel

Kind & Gezin Academie, Hallepoortlaan 27 in Brussel

Kind en Gezin bevindt zich vlakbij station Brussel-Zuid en is makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer.

Met de trein

  • Stap uit in het Zuidstation en neem de uitgang ‘Fonsnylaan’.
  • Steek de Fonsnylaan over en ga de Engelandstraat in.
  • Loop de Engelandstraat door.
  • Aan je linkerzijde, op de hoek van de Engelandstraat en de Hallepoortlaan, vind je het hoofdkantoor van Kind en Gezin.

Met de auto

>> Parkeren kan in volgende betaalparkings:

  • Interparking Hallepoort (Boulevard de Waterloo 104/Z 1000, Brussel)
  • Parking de deux portes (Boulevard de Waterloo 27/Z, 1000 Brussel)

Uitgebreide wegbeschrijving op website Kind & Gezin.

Vragen?

Stel gerust je vraag aan Ruben Desmidt (stafmedewerker opleidingen) via ruben@kortom.be of 050 31 14 31.