naar top

Basisopleiding overheidscommunicatie

Wat?

Word de baas van je communicatie

Net in het bad van overheidscommunicatie geworpen en aan het zwemmen doorheen de verschillende disciplines die ons mooie vak rijk is? Of al een poosje communicatieverantwoordelijke en voel je de nood om je kennis op te blinken?

Maak kennis met onze basisopleiding:

  • helder overzicht van alle domeinen van overheidscommunicatie
  • opleiding boordevol tips, oefeningen en praktijkvoorbeelden
  • ervaren docenten leren je de knepen van het vak

Je ontmoet specialisten en collega’s uit het werkveld met veel ervaring in het communicatielandschap. Wat je oppikt tijdens de basisvorming, versterkt je kennis, inspireert en enthousiasmeert. Bovendien hoor en deel je verhalen en ervaringen van en met de andere deelnemers en bouw je zo een stevig netwerk uit.

Bekijk hieronder het volledig programma en stippel het traject uit dat jou past.

  • Stap 1: Je volgt de 3 verplichte opleidingsdagen.
  • Stap 2: Je kiest (minstens) 2 van de 4 opleidingsdagen.

 

Deze opleiding is relevant voor wie:
  • nieuw is op de communicatiedienst en zich wil verdiepen in overheidscommunicatie
  • al aan de slag is als communicatiemedewerker, maar graag een frisse blik wil op het vak
  • uit eerste lijn praktische tips en boeiende inzichten van communicatie-experten wil krijgen
  • collega’s uit alle overheidsniveaus wil leren kennen en een netwerk wil uitbouwen

Praktisch

Datum
donderdag 07.11.2019 - donderdag 12.03.2020
Uur
van 09:30 tot 16:30 uur
Adres
MT 123
Maria Theresiastraat 123
3000 Leuven

Kind & Gezin Academie
Hallepoortlaan 27
1060 Brussel
Ik schrijf me in

Prijs

Vijfdaagse opleiding

Je betaalt voor de 5-daagse basisopleiding overheidscommunicatie:

  • Kortom-lid: 590 euro
  • Niet-leden: 850 euro

Aparte opleidingsdagen

Je kan ook deelnemen aan elke opleidingsdag apart. Deelnemers die zich inschrijven voor de 5-daagse basisopleiding, krijgen wel altijd voorrang.

  • Kortom-lid: 150 euro per opleidingsdag
  • Niet-leden: 210 euro per opleidingsdag

Documentatie, drank en broodjeslunch zijn in alle prijzen inbegrepen. Achteraf ontvang je een getuigschrift.
Wie het volledige traject van 5 opleidingsdagen volgt, ontvangt ook het handboek ‘Tante Mariette en haar fiets’.

Nog geen lid, maar wel geïnteresseerd in ons lidmaatschapBekijk hier snel jouw voordelen!

Programma

De ‘basisopleiding overheidscommunicatie’ bestaat uit 3 verplichte opleidingsdagen en 2 opleidingsdagen die je zelf kiest.

Elke opleidingsdag start om 9.30 uur en eindigt om 16.30 uur.

Dag 1: Communicatiebeleid

 

donderdag 7 november 2019

We starten bij het communicatiebeleid: de strategische krijtlijnen voor je communicatie. We bespreken het doel en de doelgroepen, de basis om werk te maken van een strategisch beleidsplan.

Eric Goubin wijst op het belang van een communicatie-audit en strategie- en missiebepaling. Hij breekt ook een lans voor een eigentijds communicatiebeleid.

Je krijgt inzicht in de organisatie van een communicatiedienst en je krijgt een duidelijk overzicht van de kerntaken van elke communicatieverantwoordelijke.

Deze dag is doorspekt met verhalen en tips uit de communicatiepraktijk.

 

Over de docent
Eric Goubin is auteur van de communicatiebijbel ‘Tante Mariette en haar fiets’ en dé referentie voor alle kennis over overheids- en socialprofitcommunicatie. Hij is wetenschappelijk medewerker bij Kortom en hoofdlector en senior researcher aan de Thomas More hogeschool.

 

 

Leuven

Dag 2: Communicatieplanning

 

donderdag 21 februari 2019

Laat je niet meeslepen door de waan van de dag. Het communicatieplan is een belangrijke basis en een handig werkinstrument voor elke communicatiedienst.

Een communicatieplan bouw je stapsgewijs op vanuit het algemeen beleid. Je houdt rekening met het wettelijk kader, het huidige communicatieklimaat en de vooropgestelde doelstellingen om tot een uitvoerbaar actieplan te komen.

Eric Goubin toont hoe je vanuit behoeften van de burgers werkt aan een plan met strategische doelstellingen. Tijdens deze praktische opleiding leer je ook meer over de communicatiemix en het meten van doelstellingen.

 

Over de docent
Eric Goubin is auteur van de communicatiebijbel ‘Tante Mariette en haar fiets’ en dé referentie voor alle kennis over overheids- en socialprofitcommunicatie. Hij is wetenschappelijk medewerker bij Kortom en hoofdlector en senior researcher aan de Thomas More hogeschool.

 

Leuven

Dag 3: Online communicatie

 

donderdag 21 november 2019

Online communicatie en dienstverlening zijn niet meer weg te denken. Burgers willen wanneer het hen uitkomt online iets kunnen regelen, geïnformeerd worden of hun mening kunnen geven. Dat maakt het communicatielandschap extra uitdagend.

Sofie Verhalle maakt je wegwijs in de wereld van de digitale communicatie en toont hoe je dit strategisch kan aanpakken. Uiteraard krijg je de nodige updates over de verschillende online media en statistieken over de gebruikers. Zo weet je meteen hoe je inspeelt op de behoeftes van jouw doelpubliek.

 

Over de docent
Sofie Verhalle leeft zich uit als digitale raadgever en sociale media strateeg. Vol enthousiasme begeleidt ze workshops vol complexe communicatieproblemen. Haar expertise deed ze op bij o.a. Telenet en Talking Heads.

 

Hasselt

 

Dag 4: Interne communicatie

 

dinsdag 26 november 2019

Vergeet de eigen medewerkers niet als je communiceert. Interne communicatie is een vak apart. Het vraagt gerichte knowhow, middelen en personeel. Toch krijgt interne communicatie niet altijd de aandacht die het verdient.

Martine Van Driessche toont hoe je werk maakt van een intern communicatiebeleid. Ook bij interne communicatie is het belangrijk om doelstellingen te bepalen en kanalen te kiezen.

 

Over de docent
Martine Van Driessche is directeur bij Vonk (netwerk voor interne communicatie), communicatieadviseur en trainer met focus op interne communicatie. Zij begeleidt internationale bedrijven bij de reorganisatie van interne communicatie en bij ingrijpende veranderprojecten.

 

Brussel

Dag 5: Mediabeleid

 

dinsdag 3 december 2019

 

Kranten, televisie en andere media spelen een belangrijke rol om jouw boodschap naar het brede publiek te communiceren. Hoe verwerf je in een overvloed aan persberichten nog de nodige aandacht?

Als ervaringsdeskundige leert Hilde Verhelst je hoe de media ook jouw bondgenoten worden. Een gerichte aanpak en goede relatie met journalisten levert meer persaandacht op. Je leert een boodschap maken op maat van het medium dat je wil bereiken.


Over de docent
Hilde Verhelst werkt als persattaché voor de provincie Antwerpen. Eerder was ze communicatieconsulent bij de stad Antwerpen. Nieuwsgierigheid en netwerken zijn voor haar de basistenen voor een persbeleid waarin verhalen, expertise en authenticiteit centraal staan.

 

Brussel

Dag 6: Visueel scoren

 

donderdag 5 maart 2020

We besteden veel aandacht aan duidelijke teksten die ons publiek vastgrijpen. Maar alle mooie woorden ten spijt: lezers beginnen niet aan je tekst als sterke visuals en lay-out hun aandacht niet prikkelen. Tekst wordt bekeken, beelden worden gelezen.

Visueel scoren vraagt om een goede leesbaarheid, en dat kan je leren. Marc Mombaerts toont hoe je de aandacht van je lezer kan verdienen : door een betere typografie, opmaak en gebruik van beeldmateriaal worden pagina’s overzichtelijk en toegankelijk.

 

Over de docent
Marc Mombaerts is lector aan de Arteveldehogeschool en onafhankelijk grafisch deskundige. Hij voert als consulent en trainer opdrachten uit binnen de communicatie- en grafische sector en hij doceert voor diverse opleidingsinstituten. Hij publiceerde o.m. Goed voor Druk, Verlies je Lezer niet en Zie je wat ik bedoel.

 

 Brussel
 

Dag 7: Gedragsverandering

 

donderdag 12 maart 2020

Menselijk gedrag verander je niet simpelweg met een campagne op sociale media of affiches langs de weg. Een campagne moet verder gaan dan informeren of sensibiliseren om effect te hebben.

Met set van hefbomen en een uitgekiende strategie kan je volgens Fran Bambust menselijk gedrag beïnvloeden. Dankzij een doordacht beleid - gebaseerd op nudging, keuzeoptimalisatie en gerichte communicatie op maat - kan je de doelgroep op subtiele wijze de goede richting uitduwen. Zo verhoogt de kans op blijvende gedragsverandering gevoelig.

 

Over de docent
Fran Bambust is de auteur en bezieler van het 7E-model. Ze ontwikkelt beleids- en communicatiestrategieën en sleutelt als lid van de European Nudge Network aan methodieken voor effectief beleid. Verwacht je aan dag vol energie, opmerkelijke verhalen en verhelderende inzichten.

 

 Brussel

Schrijf je in

Wegbeschrijving

Opleidingsdagen in Leuven

MT 123, Maria Theresiastraat 123 in Leuven

MT 123 bevindt zich vlakbij het station van Leuven en is makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer.

Trein

  • Stap uit in het station van Leuven en neem de uitgang ‘Centrum’.
  • Steek ter hoogte van het KBC-gebouw de Tiensevest over en wandel naar de Maria Theresiastraat.
  • Aan je rechterzijde, naast de broodjeszaak, vind je MT 123.

Betaalparkings

  • Parking De Bond (Martelarenplein 18 3000 Leuven)
  • Parking P1 Station (Spoordijk, 3010 Leuven)

Plan je reis via www.zonaarleuven.be.

 

Opleidingsdagen in Brussel

Kind & Gezin Academie, Hallepoortlaan 27 in Brussel

Kind en Gezin bevindt zich vlakbij station Brussel-Zuid en is makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer.

Trein

  • Stap uit in het Zuidstation en neem de uitgang ‘Fonsnylaan’.
  • Steek de Fonsnylaan over en ga de Engelandstraat in.
  • Loop de Engelandstraat door.
  • Aan je linkerzijde, op de hoek van de Engelandstraat en de Hallepoortlaan, vind je het hoofdkantoor van Kind en Gezin.

Betaalparkings

  • Interparking Hallepoort (Boulevard de Waterloo 104/Z 1000, Brussel)
  • Parking de deux portes (Boulevard de Waterloo 27/Z, 1000 Brussel)

Uitgebreide wegbeschrijving op website Kind & Gezin.

Toon in Google Maps
  • MT 123

Vragen?

Stel gerust je vraag aan Ruben Desmidt (stafmedewerker opleidingen) via ruben@kortom.be of 050 31 14 31.