naar top

Basisopleiding communicatie voor socialprofitorganisaties

De opleiding is volzet.

Wat?

Dé vijfdaagse basisopleiding voor elke startende communicatiemedewerker van een socialprofitorganisatie

Een doordachte aanpak van communicatie wordt voor elke socialprofitorganisatie belangrijker. Communicatie helpt om doelgroepen te bereiken en doelstellingen te realiseren. Bovendien levert communicatie ook een belangrijke bijdrage aan het imago, de erkenning en dus ook de financiering van een organisatie.

Socialprofitorganisaties investeren steeds meer in de professionalisering van hun communicatie, met het nodige personeel en de vereiste middelen. Kortom, Socius, FARO, De Ambrassade en Herita organiseren daarom opnieuw een basisopleiding op maat van elke startende communicatieverantwoordelijke of –medewerker van een socialprofitorganisatie.

Tijdens dit vijfdaags vormingsprogramma komen de belangrijkste en meest relevante communicatiethema’s aan bod. Docenten met een ruime ervaring in de praktijk en de academische wereld maken je wegwijs in communicatiebeleid, communicatieplanning, communicatiemiddelen en relevante communicatiethema’s zoals gedragsverandering en campagnes, scanbaar schrijven, mediabeleid en socialemediastrategie. We sluiten de opleiding af met een feedbackmoment waarbij je jouw praktijkcase voorstelt.

Praktisch

Datum
donderdag 25.04.2019 - vrijdag 07.06.2019
Uur
van 09:30 tot 16:30 uur
Adres
Socius
Sainctelettesquare 19 in Brussel
(Socius huist in het Kaaitheater)

Programma

Dag 1: Communicatiebeleid

donderdag 25 april 2019

Hoe kan je als socialprofitorganisatie je communicatiebeleid beter aanpakken? Eric Goubin (Thomas More-Memori & Kortom) schetst een denkkader voor communicatiemedewerkers.

Eric onderstreept het belang van een missie/strategie en bespreekt de mogelijkheden om de resultaten van doelstellingen en acties te meten. Nadien gaat hij in op de communicatiemix en de verhouding tussen digitale en papieren communicatiekanalen.

 

Er is bijzondere aandacht voor de communicatie met vrijwilligers, de rol van interne communicatie in een socialprofitorganisatie met afdelingen en de communicatie naar moeilijk bereikbare doelgroepen.

Tijdens deze opleidingsdag krijg je gouden tips voor jouw communicatiepraktijk. 

Eric licht de opdracht toe bij de voorstelling van jouw praktijkcase tijdens de laatste opleidingsdag.

Dag 2: Communicatieplanning

donderdag 2 mei 2019

 

Een communicatieplan is een belangrijke basis en een handig werkinstrument voor het communicatiebeleid van elke organisatie.

Eric Goubin (Thomas More-Memori & Kortom) vertelt hoe je stapsgewijs een communicatieplan opstelt. Hoe peil je naar behoeften van jouw doelgroepen en hoe maak je werk van strategische doelstellingen? Welke communicatiemix zet je in?

 

Na de middag komen twee cases aan bod. Een collega uit de socialprofitsector vertelt hoe hij/zij aan een communicatieplan werkte, met vallen en opstaan. We luisteren naar jouw ervaringen.

Dag 3: Sociale media + Campagnes 

donderdag 9 mei 2019

 

Voormiddag: Sociale mediastrategie

Heel wat socialprofitorganisaties zijn actief aanwezig op sociale media, vaak met meerdere accounts die spontaan zijn ontstaan. Om echt doelgericht te communiceren heb je ook een strategie nodig. Sofie Verhalle geef je praktische tips om jouw sociale media nog beter en effectiever in te zetten.

 

Namiddag: Gedragsverandering & campagnes voeren

Minder zwerfvuil. Meer bewegen. Minder auto rijden.
Heel wat socialprofitorganisaties voeren acties en campagnes, gericht op een ander gedrag. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Hoe zorg je ervoor dat mensen dat ene gedrag gaan stellen? Door beter te informeren? 

Fran Bambust (7E-team) toont de mogelijkheden van nudging en keuzeoptimalisatie om een doelgroep in de juiste richting te stimuleren. Ze stelt het 7E-model voor, een werkinstrument om blijvende gedragsverandering via communicatie aan te pakken. 

Dag 4: Mediabeleid + Scanbaar schrijven

donderdag 16 mei 2019 

Voormiddag: Mediabeleid

Een overvloed aan persberichten garandeert geen media-aandacht. Een gerichte aanpak en een goede relatie met journalisten leveren vaak meer op. Hoe creëer je bondgenoten? Hoe maak je een boodschap op maat van een medium? Hoe genereer je aandacht voor jouw boodschap?

Hilde Verhelst put uit haar ruime ervaring als persattaché van de provincie Antwerpen. Ze geeft tips en tools voor een betere aanpak van mediarelaties.

 

Namiddag: Scanbaar schrijven

Hoe kijkt je lezer? Hoe leest je kijker?

Als communicatiemedewerker schrijf je uitnodigingen, verslagen, nieuwsberichten of interviews. Als je scanbaar schrijft, maak je je teksten professioneler en lezersvriendelijker, ook voor lezers met weinig tijd. Je kiest voor een geschikt lettertype, voor goede illustraties en voor blikvangers die blijven hangen.

Mark Van Bogaert (zelfstandig tekstschrijver en schrijftrainer) toont hoe je het de lezer zo gemakkelijk mogelijk maakt met de KRANT-methode (Koppen, Reliëf, Accenten, Navigatiestructuur en Tekstblokjes). Zijn tips zijn bruikbaar voor al je teksten: van e-mail tot webtekst, van vergaderverslag tot persbericht.

Dag 5: Oefening & presentatie

donderdag 6 juni 2019

van 13.45 tot 16.45

of


vrijdag 7 juni 2019

van 9.30 tot 16.30 

 

Geen theorie zonder praktijk. We luisteren naar jouw ideeën om één of meerdere communicatieproblemen in jouw organisatie beter aan te pakken.

Eric Goubin geeft tijdens de eerste opleidingsdag toelichting bij deze opdracht. Je dient tijdens de tweede opleidingsdag jouw onderwerp in, individueel of in groep. We mikken op een praktische gerichte probleemstelling die een directe meerwaarde geeft aan de communicatie van jouw organisatie.

 

We bespreken jouw praktijkcase samen met de andere deelnemers en enkele externe deskundigen.

Een eerste groep licht zijn presentatie toe op donderdag 6 juni in de namiddag, de tweede groep is welkom op vrijdag 7 juni. Bij inschrijving maak je al de keuze tussen één van beide dagen.

Prijs

De volledige reeks kost (inclusief btw):

  • Leden en partners Kortom, FARO, Socius, De Ambrassade of Herita : 400 euro
  • Niet-leden: 525 euro

Aparte vormingsdagen kostten (inclusief btw):

  • Leden en partners Kortom, FARO, Socius, De Ambrassade of Herita : 120 euro
  • Niet-leden: 160 euro

Opgelet: wie inschrijft voor het volledige programma krijgt voorrang. 

Documentatie, drank en broodjeslunch zijn inbegrepen. Je ontvangt ook een exemplaar van het boek ‘Tante Mariette en haar fiets’.

Nog geen Kortomlid, maar wel geïnteresseerd in ons lidmaatschap? Bekijk hier snel jouw voordelen!

Wegbeschrijving

Socius, Sainctelettesquare 19 in Brussel

Parkeren in de buurt is geen eenvoudige klus. Je maakt dus best gebruik van het openbaar vervoer. De kantoren van Socius bevinden zich op 20 minuten wandelafstand van het station Brussel-Noord (zie kaartje).

Verder kan je ook een beroep doen op het openbaar vervoer. Neem een kijkje op www.mivb.be voor meer info.

Toon in Google Maps
  • Kaaitheater

Vragen?

Stel je vragen gerust aan Joost Ramaut, coördinator van Kortom, info@kortom.be, 050/31 14 31.

Organisatie

Deze opleiding wordt georganiseerd door Socius, FARO, De Ambrassade, Herita en Kortom.

  • Kortom Logo
  • Socius Logo
  • FARO Logo
  • De Ambrassade Logo
  • Herita Logo