naar top

Vijfdaagse basisopleiding overheidscommunicatie

Wat?

Word de baas van je communicatie

Net in het bad van overheidscommunicatie geworpen en aan het zwemmen doorheen de verschillende disciplines dat ons mooie vak rijk is? Of al een poosje communicatieambtenaar en voel je de nood om je kennis op te blinken?

Maak kennis met onze basisopleiding: in enkele dagen leren ervaren docenten je de knepen van het vak. Je krijgt een mooi overzicht van verschillende domeinen: interne en externe communicatie, online communicatie, communicatiebeleid, mediarelaties, campagnevoering en visuele communicatie. Doorspekt met tips, oefening en praktijkvoorbeelden.

Je ontmoet specialisten en collega’s uit het werkveld met veel ervaring in het communicatielandschap. Wat je oppikt tijdens de basisvorming, versterkt je kennis van overheidscommunicatie, inspireert en enthousiasmeert. 
Bovendien hoor en deel je verhalen en ervaringen van en met de andere deelnemers en bouw je zo een stevig netwerk uit.

 

Bekijk hieronder het volledig programma en kies je een traject dat jou past.

  • Stap 1: Je volgt de 3 verplichte opleidingsdagen.
  • Stap 2: Je kiest (minstens) 2 van de 4 opleidingsdagen.

 

Deze opleiding is relevant voor wie:
  • Nieuw is op de communicatiedienst en zich in enkele dagen wil verdiepen in overheidscommunicatie.
  • Al aan de slag is als communicatiemedewerker, maar graag een frisse blik wil op het vak.
  • Uit eerste lijn praktische tips en boeiende inzichten van communicatie-experten wil krijgen.
  • Collega’s uit alle overheidsniveaus wil leren kennen en een netwerk wil uitbouwen.

Praktisch

Datum
donderdag 14.02.2019 - dinsdag 03.12.2019
Uur
van 09:30 tot 16:30 uur
Adres
RCA Hasselt
Koningin Astridlaan 38
3500 Hasselt

De Ambrassade
Leopoldstraat, 25
1000 Brussel

Kind & Gezin
Hallepoortlaan 27
1060 Brussel
Ik schrijf me in

Programma

Elke opleidingsdag start om 9.30 en eindigt om 16.30 uur. We voorzien een koffiepauze om 11.00 uur en 15.00 uur en een middagpauze van 12.30 tot 13.30 uur.

Dag 1: Communicatiebeleid

 

donderdag 14 februari 2019

Wat is een communicatiebeleid? Eric Goubin schetst een denkkader voor beleidsmensen en communicatiemedewerkers. Hij overloopt de instrumenten van een communicatiebeleid en wijst op het belang van een communicatie-audit, strategie- en missiebepaling en het ontwikkelen van een communicatiebeleidsplan. We bespreken de organisatie van een communicatiedienst in een overheid en de kerntaken van elke communicatieambtenaar. De hele sessie wordt gelardeerd met huis-, tuin- en keukentips uit de communicatiepraktijk. 

Over de docent
Eric Goubin is halftijds wetenschappelijk medewerker bij Kortom. Zijn andere halftijdse baan is hij hoofdlector en senior researcher aan de Thomas More hogeschool. Hij realiseert studies, publicaties en lezingen met betrekking tot overheids- en socialprofitcommunicatie.

 

Hasselt

Dag 2: Online communicatie

 

donderdag 21 februari 2019

Online communicatie en dienstverlening zijn niet meer weg te denken . Steeds meer mensen willen wanneer het hen uitkomt online iets kunnen regelen, geïnformeerd worden of hun mening kunnen geven. Dat maakt het communicatielandschap extra uitdagend. Hoe speel je in op de behoeftes van vandaag en morgen? Sofie Verhalle helpt je om de digitale communicatie van jouw organisatie vorm te geven.

Over de docent
Sofie Verhalle een digitale veelvraat, een sociale media fanaat en een connector tussen mensen, tools en ideeën. Ze was tot voor kort Managing Partner bij  Talking Heads, een sociale media agency dat organisaties in de non-en social profit en publieke sector helpt om beter samen te werken. Sofie is op haar best als ze kan connecten met mensen, kan inspireren en enthousiasmeren, strategische workshops kan begeleiden en complexe communicatieproblemen kan oplossen. Dat blijkt uit haar klantenprojectenpresentaties, lessen,(inter)nationale spreekgelegenheden,  vrijwilligerswerk voor Exchange vzw en liefde voor en werk bij Gent M.

Hasselt

Dag 3: Communicatieplanning

 

donderdag 28 februari 2019

Een communicatieplan is een belangrijke basis en een handig werkinstrument voor elke communicatieambtenaar. Want om niet meegesleept te worden door de waan van de dag, heb je een doordachte strategie nodig. We bouwen verder op wat we hebben gezien tijdens dag 1 over communicatiebeleid.  

Eric Goubin vertelt hoe je stapsgewijs een communicatieplan opstelt. Hoe ga je van een goed idee naar een uitvoerbaar plan? Hoe peil je naar behoeften van burgers en maak je werk van strategische doelstellingen? Welke communicatiemix zet je in? Hoe meet je de resultaten van doelstellingen en acties? Dit zijn vragen die aan bod komen.

Over de docent
Eric Goubin is halftijds wetenschappelijk medewerker bij Kortom. Zijn andere halftijdse baan is hij hoofdlector en senior researcher aan de Thomas More hogeschool. Hij realiseert studies, publicaties en lezingen met betrekking tot overheids- en socialprofitcommunicatie.

Hasselt

 

Dag 4: Campagnes en gedragsverandering

 

dinsdag 12 maart 2019

Acties via Twitter en Facebook halen weinig uit: jongeren vinden hun weg naar de culturele activiteiten maar niet. Of je organisatie promoot steevast het gebruik van de fiets bij de medewerkers, maar het autogebruik neemt niet af. Herkenbaar?

Heel wat overheden voeren acties en campagnes, gericht op een ander gedrag. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hoe zorg je ervoor dat mensen dat ene gedrag gaan stellen? Door beter te informeren? 

Fran Bambust toont hoe je dit probleem met een set hefbomen en een uitgekiende strategie kan aanpakken. Dankzij een doordacht beleid gebaseerd op nudging en keuzeoptimalisatie en gerichte communicatie op maat kan je de doelgroep op subtiele wijze de goede richting uitduwen zodat de kans op blijvende gedragsverandering gevoelig verhoogt.

Over de docent
Fran Bambust is de auteur en bezieler van het 7E-model. Ze ontwikkelt beleids- en communicatiestrategieën en sleutelt als lid van de European Nudge Network aan methodieken voor effectief beleid.

 

Brussel

Dag 5: Visueel Scoren

 

dinsdag 19 maart 2019

 

We besteden veel aandacht aan duidelijke teksten die ons publiek vastgrijpen. Maar alle mooie woorden ten spijt: lezers beginnen niet aan je tekst als sterke visuals en lay-out hun aandacht niet prikkelen. Tekst wordt bekeken, beelden worden gelezen.

Hoe verdien ik de aandacht van de lezer? Hoe verpak ik mijn verhaal beter? Hoe maak je teksten beter leesbaar? Hoe worden pagina’s overzichtelijk en toegankelijk? Gebruik je foto’s op een goede manier?

Visueel scoren heeft alles te maken met een goede leesbaarheid, en dat kan je leren. Tijdens deze vormingssessie leert Marc Mombaerts  je de mogelijkheden voor een betere typografie, opmaak en gebruik van beeldmateriaal. 

Over de docent
Marc Mombaerts is lector aan de Arteveldehogeschool en onafhankelijk grafisch deskundige. Hij voert als consulent en trainer opdrachten uit binnen de communicatie- en grafische sector, en doceert voor diverse opleidingsinstituten. Hij publiceerde o.m. Goed voor Druk en Verlies je Lezer niet.

 

Brussel

Dag 6: Interne communicatie

 

dinsdag 26 november 2019

Interne communicatie is een vak apart. Het vraagt gerichte knowhow, middelen en personeel. Toch krijgt interne communicatie niet altijd de aandacht die het verdient. Hoe start je met een intern communicatiebeleid?  Martine Van Driessche overloopt de belangrijkste stappen en wijst op het belang van doelstellingen, informatiestromen, de interne communicatiemix en de rol van de communicatieverantwoordelijke.

Over de docent
Martine Van Driessche is Vonk-directeur, communicatieadviseur en trainer met focus op interne communicatie. Zij begeleidt internationale bedrijven bij de reorganisatie van interne communicatie en bij ingrijpende veranderprojecten.



 Brussel
 

Dag 7: Mediabeleid

 

dinsdag 3 december 2019

Een overvloed aan persberichten garandeert geen media-aandacht. Een gerichte aanpak en een goede relatie met journalisten leveren vaak meer op. Hoe creëer je bondgenoten? Hoe maak je een boodschap op maat van een medium? Hoe genereer je aandacht voor jouw boodschap?

Over de docent
Hilde Verhelst studeerde politieke en sociale wetenschappen aan de KU Leuven. Ze werkte als communicatie consulent bij de Kerncentrale van Doel en de stad Antwerpen waar ze o.a. het stedelijke informatiecentrum oprichtte. Als persattaché werkt ze sinds 2007 voor het Antwerpse provinciebestuur. Haar ervaring van perscommunicatie gaat van het promoten van evenementen, sensibiliseringscampagnes, dienstverlening tot beleidscommunicatie en crisiscommunicatie.  ‘Nieuws’gierig zijn en netwerken zijn haar basisstenen voor een persbeleid waarin verhalen, expertise en authenticiteit centraal staan.



 Brussel

Prijs

Vijfdaagse opleiding

Je betaalt voor de 5-daagse Basisopleiding Overheidscommunicatie:

  • Kortom-lid: 590 euro (incl. btw)
  • Niet-leden: 850 euro (incl. btw)


Aparte opleidingsdagen

Je kan ook deelnemen aan elke opleidingsdag apart. Deelnemers die de zich inschrijven voor de 5-daagse basisopleiding volgen, krijgen wel altijd voorrang.

  • Kortom-lid: 150 euro per opleidingsdag (incl. btw)
  • Niet-leden: 210 euro per opleidingsdag (incl. btw)

Documentatie, drank en broodjeslunch en btw zijn in alle prijzen inbegrepen. Achteraf ontvang je een getuigschrift.

Schrijf je in

Wegbeschrijving

Vaste opleidingsdagen (1 - 3)

  • RCA Hasselt
    Koningin Astridlaan 38
    3500 Hasselt

Opleidingsdag 4

  • De Ambrassade
    Leopoldstraat 25
    1000 Brussel

Opleidingsdag 5-7

  • Kind & Gezin
    Hallepoortlaan 27
    1060 Brussel
Toon in Google Maps
  • RCA Hasselt

Vragen?

Stel je vraag aan Ruben Desmidt (stafmedewerker van Kortom) via ruben@kortom.be of 050 31 14 31.

Organisatie

  • kortom vzw